“Зрозуміло, здають Донбас”. Два дні Вільне радіо не публікувало новини про Краматорськ та Слов’янськ. Наша редакція долучилась до акції “48 годин тиші”, де шість ЗМІ з Донецької області призупинили роботу, аби показати, який вигляд має інформаційний простір без незалежних медіа. Ця акція стала відповіддю на скорочення фінансування незалежних ЗМІ від американських донорів.
Вільне радіо долучилось до акції “48 годин тиші”. Розповідаємо про результати проєкту.
“Ця акція стала своєрідним експериментом, символічним жестом до аудиторії та донорів. Ми запропонували читачам замислитися, що б сталося, якби медіа замовкли назавжди. Уявіть, якби події в регіоні перестали висвітлювати не 6 редакцій, а всі незалежні медіа Донеччини, і перестали б писати не на 2 дні, а надовше. Якщо медіа залишаться без підтримки, така ситуація цілком імовірна, і це лякає”, — розповідає редакторка сайту Вільного радіо Марина Чернова.
“48 годин тиші” — акція незалежних медіа Донеччини. Символічний жест має на меті підкреслити: у цей важкий час без підтримки суспільства, бізнесу та партнерів незалежні медіа можуть перестати існувати. Протягом 11-12 лютого Вільне радіо не публікували контенту про Слов’янськ і Краматорськ (крім новин про обстріли), а KramatorskPost, Слов’янські відомості, PRO100media Краматорська, Сайт міста Слов’янська, ОбщеЖитие Online взагалі не видавали новин.
Реакція під оголошенням про акцію у соцмережах була показовою. Одні коментатори писали про те, що якщо медіа не можуть працювати без фінансової підтримки, значить, вони “продажні”.
“Які ж ЗМІ незалежні, якщо вони залежать від чиїхось грошей? Чиї гроші – на того і працюють. Дивлюся, активісти починають в інтернеті компанії цікаві. Напевно хочуть на шию платникам податків сісти?”
Інші пояснюють — сенс незалежності медіа і українського медіаринку.
“Читаю, коментарі й хочу сказати, що незалежні ЗМІ потрібні. Без грантового фінансування їхньої роботи цієї незалежності здебільшого просто не буде, і це факт. У наших економічних умовах, де майже немає рекламного ринку, будуть новини, але проплачені політиками, олігархами, злочинними групами та інше. Що це будуть за “новини” для масового споживача не треба бути великим аналітиком, щоб розуміти це. Ті, хто зловтішаються, насправді пиляють гілку, на якій сидять. Сумно, що це все не від великого розуму. Але кожне суспільство за фактом заслуговує на ту долю, на яку воно заслуговує”.
Також коментатори писали про те, у скороченні фінансування для медіа бачать, що Донеччині не надають достатньо уваги.
“Зрозуміло, здають Донбас”, — пишуть у коментарях.
Також акцію висвітлили багато всеукраїнських медіа та організацій. Серед них ІМІ, Суспільне, Детектор медіа, Громадське радіо тощо.
Про “48 годин тиші” написали й у проросійських ресурсах, втім подали це так, наче медіа мусили призупинити роботу через зупинку донорського фінансування.
За словами автора “48 годин тиші”, CEO медіахолдингу “Має сенс” Валерія Гармаша, головний результат акції — привернення уваги аудиторії та колег до проблеми нестабільного фінансування локальних медіа. А ще результатом стала реальна “тиша” в інформаційному полі.
“Під час акції різко зменшилося поширення локальних новин в анонімних Телеграм-каналах, які зазвичай “репостять” контент журналістів. Це підтвердило, наскільки наші медіа є основним джерелом інформації про регіон. До того ж ми отримали сигнали від бізнесу, місцевої влади та міжнародних організацій, які зацікавилися ситуацією та шукають шляхи підтримати незалежні медіа. Хотілося б, аби акцію підтримало ще більше локальних і національних редакцій, щоб голос був ще гучнішим”, — розповідає Валерій Гармаш.
Медійник зазначив, що ця акція стала “найдешевшим дослідженням аудиторії”.
“За 48 годин ми побачили, як і де саме читачі та інші ЗМІ шукають нашу інформацію. Це виявилося напрочуд ефективним способом переконатися, наскільки люди залежні від нашого контенту. А ще змогли виміряти цінність інформації в реальному часі: коли новини зникають, стає зрозуміло, хто, де й коли їх використовує. За реакцією, кількістю звернень, перепостів чи запитів “куди зникли новини?” можна робити висновки про лояльність і справжню залученість аудиторії.
Акція дала змогу перевірити, чи дійсно люди відчувають потребу в локальній журналістиці. Виявилося, що так, і результат нас загалом надихає. Тепер наше завдання — перетворити цей імпульс на стабільну підтримку, щоб і надалі залишатися потужним джерелом перевірених новин для громади”, — розповів Валерій Гармаш.
Ваша допомога може бути різною: від фінансової підтримки до поширення наших матеріалів, замовлення реклами, взаємодії з контентом у соціальних мережах, підписки на наші ресурси чи рекомендацій друзям. Кожен ваш клік, кожен репост, кожен внесок допомагає нам продовжувати працювати й залишатись незалежними.
Нагадаємо, 11-12 лютого Вільне радіо долучилось до акції “48 годин тиші”.
Після інавгурації президента США Дональда Трампа, він заявив,що USAID може призупинити фінансування всіх проєктів в Україні. В свою чергу наприкінці січня 2025 року в Донецькій ОВА казали, що поки не знають, чи припинить USAID фінансувати проєкти у регіоні.