Ідея, що виникла з турботи про брата, переросла у великий проєкт з розробки. Микита Теличко з Донеччини прагне змінити життя людей із порушеннями слуху та допомогти всім охочим заговорити з ними однією мовою — мовою жестів. Він вже здобув декілька нагород на змаганнях, а його ідея додатка стала кращою на загальноукраїнському конкурсі інновацій серед школярів. До Дня дітей-винахідників журналісти Вільного Радіо поспілкувалися з Микитою про його шлях, мотивацію та майбутні плани.
Микита Теличко народився в Донецьку, а згодом разом із родиною переїхав до Вугледара. Там приєднався до місцевого Роботоклубу та став розвиватись в програмуванні роботів. Це підкріплювали улюблені предмети — математика, інформатика та фізика. Інформаційні технології для нього стали повноцінним хобі.
“Усе почалося ще в дитинстві, коли це здавалося чимось новим і надзвичайно цікавим, що хотілося дослідити. Напевно, саме тому мене це захопило”, — розповідає школяр.
А вільний час хлопця тепер займає проєкт нового додатка для вивчення мови жестів.
Молодший брат школяра має порушення слуху, тож він стикався зі складнощами спілкування навіть у своїй родині. З цього зʼявилась ідея для змін.
“Я задумався, як можна покращити життя людей із порушеннями слуху, що саме я можу для цього зробити. Під час пошуку рішень я дізнався більше про жестову мову, якою вони спілкуються. Хоча раніше я знав про неї, тепер проаналізував тему глибше. Виявилося, що жестова мова досі недостатньо популяризована, а якісних інструментів для її вивчення майже немає”, — ділиться учень Покровської школи.
Його словник дозволяє людям вивчати жестову українську та англійську мови значно швидше, ніж будь-яким іншим способом, запевняє Микита. Для цього користувач підключає камеру до ноутбука, обирає підключений пристрій і показує жести, запропоновані системою. Система аналізує жест і повідомляє, наскільки точно він виконаний, допомагаючи удосконалювати навички.
“У розробці я брав участь на всіх етапах, від створення алгоритму для порівняння жестів до розробки інтерфейсу, усе це я робив сам”, — розповідає винахідник.
Микита каже, аналізував програми, які вже доступні для користувачів, і на основі проблем, які не були вирішені в інших застосунках, створив кращий продукт:
“Існують такі застосунки, які скачуються на телефон. Ти просто вибираєш слово, яке хочеш вивчити, і тобі показується відео. При цьому немає ніякої інтерактивності, тобто ти не можеш показати на камеру жест і система не дасть зворотного зв’язку. Вона не скаже, наскільки точно або правильно ти зрозумів, як показувати цей жест, а це іноді буває дуже проблематично. Саме тому мій інтерфейс є кращим”.
Для Микити найважчим етапом у розробці був алгоритм, який порівнює жести користувача з навчальними матеріалами. Він почав працювати над цим ще в березні 2024 року, і продовжує вдосконалювати проєкт. Його Микита вже представив на Всеукраїнському конкурсі молодіжних науково-технічних проєктів від Малої академії наук (змагався з проєктами у номінації “Стійкий життєвий простір”).
“Приємно бачити, що зараз цінується інклюзія і можливість допомогти людям із порушеннями слуху”, — зазначає Микита.
Микита вже проводив тестування свого винаходу. Він залучив до перевірки 20 людей, які користувалися програмою, щоб визначити, що можна вдосконалити, і оцінити її точність. Кожен із тестувальників перевіряв десятки слів по кілька разів, і всі залишилися задоволені результатами, запевняє юний розробник.
“Вони вивчали ці слова і тепер можуть використовувати їх у житті. Це були звичайні люди, зокрема мої однокласники та брат. Вони погодилися посидіти та допомогти провести тестування словника”, — розповідає співрозмовник.
Зараз вже працює версія для ноутбука, тож хлопець удосконалює інтерфейс застосунку для мобільних телефонів, щоб ним могли користуватися з будь-якого пристрою. Микита планує завершити ці зміни протягом місяця, після чого розпочнеться бета-тестування.
“Я якраз зараз переписую інтерфейс і додаю нові функції, щоб користувачам було зручніше вивчати або повторювати слова”, — ділиться Микита.
Наразі, завдяки перемозі в конкурсі від Малої академії наук, Микита кілька місяців навчатись на курсі UF Startup School Beginner. Там ментори допомагають покращувати ідеї школярів та консультують щодо можливих покращень. До змін школяр готовий, як і ризикувати задля розвитку.
“Щоб молоді розвиватися, потрібно не боятися й пробувати багато різних варіантів. Бо боятися будеш завжди”, — ділиться Микита.
Раніше ми розповідали про життєвий шлях співзасновниці проєкту для підтримки молоді “uBoost” Тетяни Олейнікової з Костянтинівки. Вона відновлює програму підтримки підлітків із прифронтових територій, надаючи молоді доступ до освітніх можливостей, наставництва та ресурсів для самореалізації.