Підтримати
Стела Донецької області. Фото: Вільне радіо
Донецька область. Ілюстративне фото: Вільне радіо

Підтримайте Вільне Радіо

Підтримати

Більшість громад Донеччини, де створили військові адміністрації у квітні 2025-го, отримали своїх керівників. Проте всіх повноважень вони досі не мають. Наприклад, не можуть ухвалювати бюджет або розпоряджатися майном — ці функції зазвичай виконує місцева рада. Аби очільники військових адміністрацій отримали всю владу, у Верховній Раді мають ухвалити відповідну постанову.

Які повноваження мають голови військових адміністрацій зараз та що змінить постанова парламенту, питаємо в засновника експертної групи “Цегрін.Pro” Віталія Загайного.

Чому новопризначені голови ВА мають чекати рішення Верховної Ради

Начальника військової адміністрації призначає президент. Але це ще не означає, що він може повноцінно керувати громадою, бо з моменту призначення його повноваження обмежуються в основному питаннями безпеки, взаємодії з поліцією та військовими.

“Це головний пласт його повноважень. Але в момент, якщо дієвого органу місцевого самоврядування немає, бо депутати поїхали, емігрували, жінки з дітьми поїхали на захід країни чи виїхали взагалі за межі України. Хтось, навпаки, колаборант, переметнувся на сторону Російської Федерації. Тобто багато таких випадків”, — пояснює Вільному Радіо Віталій Загайний, засновник експертної групи “Цегрін.PRO”.

Початкові повноваження дозволяють забезпечувати правопорядок, координувати евакуації, реагувати на надзвичайні ситуації. Але їх недостатньо, щоби керувати громадою в повному обсязі.

“Щоб очільник військової адміністрації міг ухвалювати бюджет, керувати комунальними закладами чи розпоряджатися майном, йому потрібно передати функції, які в мирний час виконують місцеві ради. І це може зробити лише Верховна Рада — окремою постановою”, — каже Віталій Загайний.

У відповідь на наш інформаційний запит у Донецькій ОВА підтвердили, що по громадах, де створили нові військові адміністрації, Верховна Рада ще не ухвалила жодної постанови про передачу повноважень.

“Отже, їхні начальники мають лише обмежене коло повноважень. У разі ухвалення постанови ВРУ начальник ВА тимчасово здійснює повноваження місцевої ради, виконкому та голови. Це включає затвердження структури органів, підпорядкування йому апарату ради, виконкому, установ і підприємств громади. Для працівників, посади яких не передбачені тимчасовим штатним розписом, може оголошуватись простій або переведення на інші посади”, — йдеться у відповіді.

10 нових військових адміністрацій з’явилися на Донеччині 16 квітня 2025 року. Це 6 ВА у Маріупольському районі та ще 4 у Волноваському. Майже в усіх вже є свої начальники, але Маріупольська та Волноваська міські військові адміністрації досі залишаються без голів — їх має призначити президент.

“Формально технічних перепон немає, але бракує політичної ініціативи”, — чому не передають повноваження

Загалом процедура передачі повноважень наступна: президент створює ВА і призначає її начальника. Потім Офіс президента подає у Верховну Раду подання про передачу повноважень. І лише після голосування парламенту керівник ВА може одноосібно виконувати функції ради, виконкому і голови.

“Без цієї постанови він не може, наприклад, затвердити бюджет. А якщо рада не збирається, бо депутати роз’їхались, емігрували чи просто зникли — громада залишається без управління”, — пояснює експерт.

У 2022 році Верховна Рада ухвалювала такі рішення масово — було понад 100 постанов. Нині ж цей процес гальмується. За словами Загайного, формально технічних перепон немає, але бракує політичної ініціативи.

Ще один нюанс: керівниками ВА нерідко призначають людей, які не мають зв’язку з громадою та не знають її проблем. Через це, за словами експерта, в деяких громадах керівники часто змінюються кожен рік-півтора, і там немає стабільного управління.

Втім, нові голови військових адміністрацій, які утворили у Волноваському та Маріупольському районах, до цього мали досвід на схожих посадах у тих самих або сусідніх громадах. Дехто працював в адміністраціях районів, до яких належать ці громади.

“Коли голова ВА отримує всі повноваження, вся повнота влади зосереджена в його руках”

Передача всіх функцій місцевого самоврядування одній людині — вимушений крок, який можливий лише в умовах війни. Закон каже, що після завершення воєнного стану ці повноваження зберігаються максимум 30 днів.

“У мирний час це був би великий мінус — ми ж будуємо демократичну державу. Але зараз це інструмент виживання для громад, які залишились без рад і голів”, — каже експерт Віталій Загайний.

Втім, підстави для створення військових адміністрацій у законі виписані дуже м’яко, вважає співрозмовник. Через це, за його словами, іноді їх створюють навіть у тилових громадах, де ради та голови працюють справно. Наприклад, у місті Вараш на Рівненщині чи в Чернігові. Проте там паралельно працюють і органи місцевого самоврядування.

Експерт наголошує: законодавство має чітко визначати, за яких обставин і в яких громадах вся повнота влади передається в руки одній людині.

“Фактично ми забираємо у виборців їхнє право й передаємо його одній людині. А отже, має бути чітко визначено, коли саме це допустимо: наприклад, коли рада не збирається понад 45 днів, а це показує, що орган місцевого самоврядування — рада — не є дієздатним. Ми маємо розуміти, що від ради все залежить: рада формує виконком, затверджує бюджет, затверджує структуру виконавчих органів. І тому, в принципі, те, що зараз потрібно — деталізувати, в яких випадках президент може створювати військову адміністрацію”, — пояснює експерт.

Без рішення Ради громади залишаються в невизначеності

Доки постанови не ухвалені, керівники ВА можуть лише частково виконувати свої функції. А це означає, що громади залишаються в невизначеності: без бюджету, без чіткої управлінської структури, без можливості оперативно ухвалювати рішення.

“Ми маємо понад 200 громад з військовими адміністраціями. І поки частина з них (начальників ВА, ред.) не отримала повноваження, вони не можуть працювати на повну”, — підсумовує Загайний.

Тож очільники новостворених ВА мають дочекатися постанови Верховної Ради, аби отримати всю владу. Проте терміни, впродовж яких має бути ухвалена ця постанова, в законодавстві не прописані. Як і чіткі умови та причини, які б змусили законодавчий орган ухвалити відповідне рішення.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, що 19 посадовців із Донеччини мають криптовалюту. Про це вони зазначили у власних деклараціях.


Завантажити ще...