Підтримайте Вільне Радіо
Більшість громад Донеччини, де створили військові адміністрації у квітні 2025-го, отримали своїх керівників. Проте всіх повноважень вони досі не мають. Наприклад, не можуть ухвалювати бюджет або розпоряджатися майном — ці функції зазвичай виконує місцева рада. Аби очільники військових адміністрацій отримали всю владу, у Верховній Раді мають ухвалити відповідну постанову.
Які повноваження мають голови військових адміністрацій зараз та що змінить постанова парламенту, питаємо в засновника експертної групи “Цегрін.Pro” Віталія Загайного.
Начальника військової адміністрації призначає президент. Але це ще не означає, що він може повноцінно керувати громадою, бо з моменту призначення його повноваження обмежуються в основному питаннями безпеки, взаємодії з поліцією та військовими.
“Це головний пласт його повноважень. Але в момент, якщо дієвого органу місцевого самоврядування немає, бо депутати поїхали, емігрували, жінки з дітьми поїхали на захід країни чи виїхали взагалі за межі України. Хтось, навпаки, колаборант, переметнувся на сторону Російської Федерації. Тобто багато таких випадків”, — пояснює Вільному Радіо Віталій Загайний, засновник експертної групи “Цегрін.PRO”.
Початкові повноваження дозволяють забезпечувати правопорядок, координувати евакуації, реагувати на надзвичайні ситуації. Але їх недостатньо, щоби керувати громадою в повному обсязі.
“Щоб очільник військової адміністрації міг ухвалювати бюджет, керувати комунальними закладами чи розпоряджатися майном, йому потрібно передати функції, які в мирний час виконують місцеві ради. І це може зробити лише Верховна Рада — окремою постановою”, — каже Віталій Загайний.
У відповідь на наш інформаційний запит у Донецькій ОВА підтвердили, що по громадах, де створили нові військові адміністрації, Верховна Рада ще не ухвалила жодної постанови про передачу повноважень.
“Отже, їхні начальники мають лише обмежене коло повноважень. У разі ухвалення постанови ВРУ начальник ВА тимчасово здійснює повноваження місцевої ради, виконкому та голови. Це включає затвердження структури органів, підпорядкування йому апарату ради, виконкому, установ і підприємств громади. Для працівників, посади яких не передбачені тимчасовим штатним розписом, може оголошуватись простій або переведення на інші посади”, — йдеться у відповіді.
10 нових військових адміністрацій з’явилися на Донеччині 16 квітня 2025 року. Це 6 ВА у Маріупольському районі та ще 4 у Волноваському. Майже в усіх вже є свої начальники, але Маріупольська та Волноваська міські військові адміністрації досі залишаються без голів — їх має призначити президент.
Загалом процедура передачі повноважень наступна: президент створює ВА і призначає її начальника. Потім Офіс президента подає у Верховну Раду подання про передачу повноважень. І лише після голосування парламенту керівник ВА може одноосібно виконувати функції ради, виконкому і голови.
“Без цієї постанови він не може, наприклад, затвердити бюджет. А якщо рада не збирається, бо депутати роз’їхались, емігрували чи просто зникли — громада залишається без управління”, — пояснює експерт.
У 2022 році Верховна Рада ухвалювала такі рішення масово — було понад 100 постанов. Нині ж цей процес гальмується. За словами Загайного, формально технічних перепон немає, але бракує політичної ініціативи.
Ще один нюанс: керівниками ВА нерідко призначають людей, які не мають зв’язку з громадою та не знають її проблем. Через це, за словами експерта, в деяких громадах керівники часто змінюються кожен рік-півтора, і там немає стабільного управління.
Втім, нові голови військових адміністрацій, які утворили у Волноваському та Маріупольському районах, до цього мали досвід на схожих посадах у тих самих або сусідніх громадах. Дехто працював в адміністраціях районів, до яких належать ці громади.
Передача всіх функцій місцевого самоврядування одній людині — вимушений крок, який можливий лише в умовах війни. Закон каже, що після завершення воєнного стану ці повноваження зберігаються максимум 30 днів.
“У мирний час це був би великий мінус — ми ж будуємо демократичну державу. Але зараз це інструмент виживання для громад, які залишились без рад і голів”, — каже експерт Віталій Загайний.
Втім, підстави для створення військових адміністрацій у законі виписані дуже м’яко, вважає співрозмовник. Через це, за його словами, іноді їх створюють навіть у тилових громадах, де ради та голови працюють справно. Наприклад, у місті Вараш на Рівненщині чи в Чернігові. Проте там паралельно працюють і органи місцевого самоврядування.
Експерт наголошує: законодавство має чітко визначати, за яких обставин і в яких громадах вся повнота влади передається в руки одній людині.
“Фактично ми забираємо у виборців їхнє право й передаємо його одній людині. А отже, має бути чітко визначено, коли саме це допустимо: наприклад, коли рада не збирається понад 45 днів, а це показує, що орган місцевого самоврядування — рада — не є дієздатним. Ми маємо розуміти, що від ради все залежить: рада формує виконком, затверджує бюджет, затверджує структуру виконавчих органів. І тому, в принципі, те, що зараз потрібно — деталізувати, в яких випадках президент може створювати військову адміністрацію”, — пояснює експерт.
Доки постанови не ухвалені, керівники ВА можуть лише частково виконувати свої функції. А це означає, що громади залишаються в невизначеності: без бюджету, без чіткої управлінської структури, без можливості оперативно ухвалювати рішення.
“Ми маємо понад 200 громад з військовими адміністраціями. І поки частина з них (начальників ВА, — ред.) не отримала повноваження, вони не можуть працювати на повну”, — підсумовує Загайний.
Тож очільники новостворених ВА мають дочекатися постанови Верховної Ради, аби отримати всю владу. Проте терміни, впродовж яких має бути ухвалена ця постанова, в законодавстві не прописані. Як і чіткі умови та причини, які б змусили законодавчий орган ухвалити відповідне рішення.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, що 19 посадовців із Донеччини мають криптовалюту. Про це вони зазначили у власних деклараціях.