Підтримати
Ескадрені міноносці типу "Замволт"
Фото: з відкритих джерел

Вперше про перспективний ескадрений міноносець проєкту 23560 “Лідер” заговорили в 2009 році.

Відтоді цей есмінець, що “не має аналогів у світі”, “вбивця авіаносців” і “гроза НАТОвських “Арлі Бьорків”, продовжує своє існування лише у форматі розмов.

Хоча і цей струс повітря зайвий раз доводить, наскільки промисловість Росії готова до великих і амбітних проєктів.

Приблизно рік тому в російських ЗМІ промайнула чергова хвиля “блудословія” про те, що есмінець “Лідер” стане більшим, збільшивши свою водотоннажність до 19 тис. тонн. Власне, великий і грізний корабель, мабуть, це саме те, що потрібно середньостатистичному споживачеві кремлівської пропаганди.

З іншого боку, ця “типу-патріотична” новина супроводжувалася і даними про приблизну вартість спорудження такого корабля ㅡ 100 млрд рублів. Так само цікавий був і інший момент, а саме ㅡ дослідно-конструкторські роботи по “Лідеру”, заплановані на 2021 рік, тоді ж планують і закласти перший корабель, будівництво якого займе, орієнтовно, 7 років.

Що ж, інформація вкрай корисна, адже вона багато в чому підтверджує припущення, що нового есмінця ВМФ РФ не бачити.

І ось чому.

По-перше, в 2016 році повідомлялося про початок будівництва першого “Лідера”; в 2018 році про можливий контракт на 8-20 кораблів даного проєкту. Потім початок будівництва було перенесено на 2020-й, а тепер уже кажуть про 2021-2022-й. Хто дає гарантію, що закладка есмінця знову не зрушиться на невизначений термін?

По-друге, протягом останніх кількох років розміри есмінця регулярно коректувалися з 13 тис. тонн до, вже, 19 тис. тонн. Тобто, у проєктно-конструкторського бюро “Північне” досі немає єдиної затвердженої концепції про те, що з себе повинен представляти сучасний есмінець дальньої морської зони.

По-третє, на сьогодні жодна російська верф не володіє можливостями будівництва бойового корабля подібного класу і водотоннажності. Більше за всіх інших для подібного будівництва підходить “Північна верф” при проведенні відповідної модернізації, процес якої і розпочато.

Але, ось яка дилема, модернізація “Північної верфі” ㅡ вартість 30 млрд руб ㅡ завершиться не раніше 2022 року. Тобто, початок будівництва “Лідера” навряд чи відбудеться в 2021-му році.

По-четверте, вартість есмінця в 100 млрд рублів оцінюється за сьогоднішнім курсом і за сьогоднішніми цінами, але в умовах економічної турбулентності, як зміниться його оцінка через рік-два? Та й, в принципі, наскільки реально бюджету РФ розгорнути будівництво корабля, рівноцінного трирічному (а в перспективі і більше) бюджету Костромської області?

По-п’яте, попередні терміни будівництва і те, що дослідно-конструкторські роботи почнуться одночасно з будівництвом, наштовхують на сумніви щодо дотримання термінів і не тільки.

Наприклад, есмінці УРО типу “Арлі Бьорк” будуються протягом року-двох, “Лідер” же буде зводитися за термінами, як повноцінний авіаносець. При цьому, з урахуванням досвіду попередніх довгобудів для потреб ВМФ РФ, не виключено, що ці терміни зростуть в рази, так само як і вартість його будівництва, а ризики конструкторських недоліків будуть зведені до ймовірності ㅡ 100%.

У підсумку, ми отримуємо досить сумнівний проєкт, який навряд чи Росія зможе фінансово і технічно здійснити. З іншого боку, 100 мільярдів рублів, які в перспективі можуть перетворитися на 200 млрд і більше, в умовах фінансово дефіциту, зайвими в процесі глобального розпилу бюджету Міністерством оборони РФ не будуть.

А тому, в добру путь ㅡ в небуття.

І вже якщо “Лідер” зовсім не лідер, а пасе задніх, про яке нарощування бойового потенціалу і про яку “морську наддержаву” кричать кремлівські гібридні пропагандисти?

На папері, можливо, є Росія, можливо є флот… в житті невелика Московія і іржаві корита!

А в той час, коли російський флот асоціюється з півстолітнім чадящим авіаносцем “Кузнєцов” і неіснуючим “Лідером”, НАТО повним ходом освоюють нові технології. Наприклад, новітній “невидимий” есмінець “Замволт” USS Zumwalt (DDG-1000).

А тим часом в НАТО: РФ може цю реальність використовувати для своїх фантастичних фільмів, настільки велике відставання технологій росіян від НАТО.

“Замволт” ㅡ бойовий корабель нового покоління, екіпаж якого нараховує 148 матросів і офіцерів. Вартість першого такого есмінця, прийнятого на озброєння в 2013 році, склала 4,4 мільярда USD.

Основною зброєю есмінців даної серії є 80 крилатих ракет “Томагавк” і артилерійські системи, що зумовлює основне завдання есмінців з підтримки сухопутних військ атаками берегових цілей.

У кораблі використовується перспективна система управління всіма озброєннями через TSCE-I фірми Raytheon з відмовою від концепції локальних комп’ютерних систем. Есмінець має засоби малопомітності, що зменшують його ЕПР в 50 разів.

На сьогодні побудовано 3, в строю 2 ескадрених міноносці типу “Замволт”. Вартість будівництва всіх трьох есмінців оцінюється в 12,73 мільярда доларів. Повна вартість програми, що охоплює, крім витрат на будівництво кораблів, витрати на дослідження і розробку, оцінюється в приблизно 22,5 мільярда доларів.

У порівнянні з мізерним фінансуванням російських проєктів, НАТО на розвиток військово-морського флоту грошей не шкодує, і своє реноме підтримує на гідному рівні.

В сьогоднішніх реаліях краще приклад брати з успішних і розвинених країн, ніж з Росії, що і робить Україна своїм прагненням і бажанням вступу в НАТО.

І спільні маневри з провідними країнами НАТО тільки посилять професіоналізм і бойовий дух українських військових під заздрісні погляди російських пропагандистів.

Це авторська колонка. Матеріал, який відображає винятково точку зору автора.  Редакція “Вільного радіо” не відповідає за достовірність наведеної інформації. Точка зору редакції  може не збігатися з точкою зору автора колонки.


Завантажити ще...