30 листопада виповнюється 75 років Марині Абрамович – художниці, якій вдалося зробити одну з найскладніших арт-форм – перформанс – частиною мейнстріму. Мода посіла не головне місце в житті Абрамович, але точно особливе. Один із її найближчих друзів — Ріккардо Тиші, один із головних брендів-партнерів — Burberry. Колись вона соромилася бажання носити дизайнерські речі, а сьогодні одягається у Yohji Yamamoto та рекламує Adidas.
Марина Абрамович продовжує популяризувати перформанс як форму мистецтва не лише через свої роботи, а й через своїх учнів. Інститут Марини Абрамович не має постійної будівлі, натомість має багато послідовників, яким художниця передає свій досвід у резиденціях — в одній з них навчалася Леді Гага.
Абрамович досі створює й масштабні арт-проекти, останній із яких — величезна інсталяція у меморіальному центрі «Бабин Яр» у Києві, відкрита у жовтні. На місці масової страти українських євреїв нацистами 1941 року художниця звела сорокаметрову стіну з вугілля, інкрустовану 93 кристалами кварцу. «Це не лише стіна плачу, а й стіна прощення, бо нам треба навчитися прощати. Прощення – це звільнення від минулого та новий погляд на майбутнє», – сказала Марина Абрамович в інтерв’ю The Art Newspaper. Вона давно працює з кристалами і вірить, що каміння зберігає пам’ять землі.
За понад півстоліття кар’єри Марина Абрамович стала по-справжньому модною художницею, що проявляється і її у дружбі з дизайнерами і брендами. Крім Givenchy та Burberry вона працює і з масовими марками, зокрема, Adidas, для якого в 2015-му Абрамович зняла відеоперформанс у рамках кампанії «Все чи нічого».