Суд
Очолив залізничну станцію в окупації: жителя Лимана засудили за співпрацю з росіянами, Ілюстративне фото: Вільне радіо

Верховна Рада прийняла за основу законопроєкт, у межах якого можуть змінити назви 103 судів України, з них 21 — у Донецькій області. У списках першого читання немає Артемівського суду, хоча про його декомунізацію клопотала влада громади. Які зміни можуть очікувати судову систему — читайте далі. 

Про декомунізацію назв судів Донецької області журналісти Вільного радіо дізналися з картки законопроєкту №12351. 

Так, у Верховній Раді прийняли за основу документ, який передбачає зміну назв 103 місцевих загальних суддів України. Найбільше пропонують перейменувати у Донецькій області — 21 суд. 

Законотворці запевняють, що нові назви не призведуть до утворення нового суду, його реорганізації чи ліквідації. Натомість нові назви відповідатимуть закону “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки” (декомунізації). 

Які суди Донецької області можуть перейменувати у межах декомунізації 

  • Дзержинський міський суд на Торецький міський суд;
  • Кіровський міський суд на Хрестівський міський суд;
  • Краснолиманський міський суд на Лиманський міський суд
  • Красноармійський міськрайонний суд на Покровський міськрайонний суд;
  • Першотравневий районний суд на Мангушський районний суд
  • Будьонновський районний суд міста Донецька на Шахтарський районний суд міста Донецька;
  • Ворошиловський районний суд міста Донецька на Юзівський районний суд міста Донецька;
  • Калінінський районний суд міста Донецька на Калинівський районний суд міста Донецька;
  • Кіровський міський суд міста Донецька на Хрестівський міський суд міста Донецька;
  • Кіровський районний суд міста Донецька на Рутченківський районний суд міста Донецька;
  • Куйбишевський районний суд міста Донецька на Смолянський районний суд міста Донецька;
  • Ленінський районний суд міста Донецька на Кальміуський районний суд міста Донецька;
  • Петровський районний суд міста Донецька на Трудівський районний суд міста Донецька;
  • Пролетарський районний суд міста Донецька на Чумаківський районний суд міста Донецька;
  • Калинінський районний суд міста Горлівки на Кіндратівський районний суд міста Горлівки;
  • Кіровський районний суд міста Макіївки на Шевченківський районний суд міста Макіївки;
  • Совєтський районний суд міста Макіївки на Магістральний районний суд міста Макіївки;
  • Червоногвардійський районний суд міста Макіївки на Калинівський районний суд міста Макіївки;
  • Жовтневий районний суд міста Маріуполя на Центральний районний суд міста Маріуполя;
  • Іллічівський районний суд міста Маріуполя на Кальміуський районний суд міста Маріуполя;
  • Орджонікідзевський районний суд міста Маріуполя на Лівобережний районний суд міста Маріуполя.

Крім того, оскільки Артемівського району більше немає, а місто тепер називається Бахмут, посадовці пропонували перейменувати інстанцію на Бахмутський міськрайонний суд. 

З цим клопотанням місцева влада звернулася до голови Верховної ради з питань правової політики Дениса Маслова. Однак у порівняльній таблиці першого читання законопроєкту цю пропозицію не врахували. 

Що може змінитися у системі судів після зміни назв 

Зазначимо, що відповідно до норм закону, наразі законопроєкт ще не став чинним законом. Нардепи мають проголосувати за нього у другому читанні, а після передати на підпис до голови Верховної Ради, а згодом — до президента. 

Закон почне діяти через 30 днів після його офіційної публікації. Протягом цих днів Державна судова адміністрація України повинна буде змінити назви зазначених судів та оформити всі необхідні документи для внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб. 

Автори документа стверджують, що усе це не потребуватиме додаткових витрат з державного бюджету. Однак у Головне науково-експертному управлінні звернули увагу на те, що перейменування судів має низку наслідків: 

  • проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу;
  • зміна вивісок, печаток тощо, які тягнуть додаткові витрати з бюджету в період дії воєнного стану. 

У відомстві пропонують підготувати більш детальну інформацію про витрати, аби уникнути фінансових труднощів під час реалізації закону. 

Нагадаємо, більшість судів Донецької області станом на січень 2025-го не здійснюють правосуддя. Їхні справи нині розглядають в установах Дніпропетровської області.

Водночас понад 680 мільйонів гривень заклали у держбюджет на 2025 рік, аби утримувати судові інстанції Донецької області впродовж року. Більшу частину цих коштів спрямують на оплату праці.

 


Завантажити ще...