image

Без скляних термометрів та запаху ліків: що змінила медична реформа на прикладі одного лікаря (РЕПОРТАЖ)


Бахмут став справжнім прикладом серед міст України, де стартувала медична реформа. Тож ми спробували подивитись на реформу зсередини — очима лікаря. Журналіст Вільного радіо провів день зі своїм сімейним лікарем Мариною Гетьман, але лише спостерігав. Хоч заодно і поміряв температуру без допомоги термометра.

 

Будівля Комунального некомерційного підприємства “Центр первинної медичної допомоги міста Бахмут” — це колишня будівля центральної районної лікарні. Кілька років тому тут зробили ремонт. Сама будівля пофарбована у світлі кольори, а біля корпусу первинної допомоги лікарні знаходиться інформаційне табло, яке підказує людям, де знайти той чи інший кабінет.

З погодою в день зустрічі нам не пощастило. Дощ злякав пацієнтів, але не журналістів Вільного радіо. Заходимо до лікарні, не забувши витерти ноги на вході від слякоті. Коридор лікарні майже порожній. Він достатньо освітлений, у людей є місце де відпочити в очікуванні прийому.

Біля кабінетів висять інформаційні плакати про вакцинацію та вірусні хвороби. Але про прифронтове місто нагадує інший — не лікарняний — про мінну безпеку. В невеличкому лоббі висить телевізор, на якому по колу показують інформативні ролики-поради “як зберегти здоров’я”. Такий самий телевізор висить біля кабінетів педіатрів. На ньому вже більше мультиків, щоб створити невимушену атмосферу для дітей. Помічаємо також кулер, з якого будь-хто може безкоштовно попити. Він стає в нагоді, щоб запивати ліки або просто втамувати спрагу.

кулер, лікарня Бахмут

На нас в своєму кабінеті чекає лікарка, яка однією з перших підписала рекомендовану кількість декларацій з пацієнтами, Марина Гетьман. Під її кабінетом зустрічаємо дівчину Тетяну, яка більше року тому обрала Гетьман у якості сімейного лікаря. Вона розповідає, що чула про лікаря позитивні рекомендації, тому і зупинила свій вибір на ній. Однак, змін після медичної реформи ця пацієнтка майже не відчула.

“Обходження сімейного лікаря чудове, виписує все правильно. Немає якогось хамства. Тобто, нічого такого поганого немає. Але все як було, так і є. Просто свій лікар з’явився, от і все”, — розповідає Вільному радіо бахмутянка Тетяна.

Єдине, дівчині сподобалось, що тепер направлення треба брати у сімейного лікаря.

“Спочатку треба йти до сімейного лікаря, потім він видає усі направлення, до кого йти. Потім вже йдеш до вузькопрофільного спеціаліста. В принципі, це зручніше, ніж самій бігати і очікувати в черзі. Тобто, я вже знаю де і куди йти, в який кабінет піти і на котру годину”, — додає Тетяна.

Ранок починається з кави

Марина Гетьман працює з 8:00 до 13:00 по вівторках і четвергах, з 13:00 до 18:00 в понеділок, і з 12:00 до 17:00 в середу і п’ятницю. Ми прийшли в день, коли лікарка працює у першу зміну. В свій кабінет вона заходить за 5 хвилин до початку прийому. За цей час вона встигає переодягнутись та заварити собі каву.

“Я люблю, коли в мене кабінеті добре пахне, коли пахне не медикаментами і лікарнею. А в мене пахне кавою. Коли до мене приходять пацієнти, вони кажуть: “У вас пахне кавою і парфумами, як в дорогому бутіку”. Це ж прекрасно. І одразу настрій краще”, — розповідає журналісту Вільного радіо Марина Гетьман.

За чашкою кави лікарка передивляється на комп’ютері список електронної черги тих, хто до неї приходить і готується до прийому. Наприклад, якщо пацієнт і раніше домовлявся закрити лікарняний, то варто попередньо підготуватись, щоб зробити довідку, адже всі дані пацієнта є в електронному вигляді. Приходять люди не лише по запису, але й по живій черзі.

“Наприклад, дівчина прийшла без запису, вона захворіла — запису на сьогодні не було, вона пройшла між людьми, які були по електронній черзі. Але сьогодні погана погода, дощ всіх злякав і хтось не прийшов. Виходять такі віконця свого роду”, — зазначає Марина Гетьман.

Під час прийому знаходитись в кабінеті не можна. Все, про що говорить лікар з пацієнтом — це лікарська таємниця, яка залишається тільки за дверима.

В чому полягає суть медичної реформи?

В рамках медичної реформи з’явились сімейні лікарі та декларації. Українці тепер не прив’язані до місця проживання і можуть підписати декларацію навіть з лікарем зі Львова, але мешкати в Бахмуті. Щоб обрати іншого лікаря, достатньо прийти та  підписати декларацію з новим. Головне — щоб пацієнту було зручно, він довіряв і був задоволений обслуговуванням лікаря. За кожну підписану декларацію сімейний лікар заробляє від 370 до 450 гривень на рік (чим старший пацієнт — тим більше). Рекомендована кількість підписаних декларацій на одного сімейного лікаря складає 1800. Бахмутські лікарі були одними з перших, хто отримав “реформовану” зарплатню — понад 18 тисяч гривень на місяць. Як повідомляють в МОЗ — це мотивує лікарів працювати краще.

Станом на 1 жовтня з Мариною Гетьман підписали вже 1915 декларацій. Більшість її пацієнтів — люди віком від 40 до 64 років. Таких 897 пацієнтів. Людей похилого віку (65 років і більше) в неї лікується 466. Віком від 18 до 39 років — 501 пацієнт, 50 дітей від 6 до 17 років. А також є одна декларація з хлопчиком до 5 років.

Безкоштовна медицина не міф

Марина Гетьман зазначає, що після реформування первинної допомоги, українці, які підписали декларацію зі своїм сімейним лікарем, отримують консультації і обстежуються безкоштовно:

“Аналіз крові, якісь витратні матеріали вже не приносять. Якщо раніше просили спирт, шприц, скарифікатор, то зараз це не потрібно. Аналіз взагалі безкоштовний. Кардіограму ми тепер можемо зробити у себе в кабінеті”.

За вікном дощ, а в коридорах все так само порожньо. Тож є час обстежитись і самому, адже декларація дозволяє. Марина Гетьман показує, як працює безконтактний термометр. Він має вигляд пістолета, і лікарка просто приставляє його за кілька сантиметрів від чола. 1-2 секунди і пристрій показує трохи підвищену температуру — 37,0. 

лікарка з термометром

Медична реформа також передбачає, що сімейний лікар має піклуватися про усіх своїх пацієнтів.

“З цих 1915 далеко не всі сюди приходять. Є вже така сформована група людей, людей 700 грубо кажучи, які циркулюють в лікарні. Це хронічні захворювання, люди з інвалідністю, працюючі люди, які раз на рік приходять робити медичну комісію. Або взагалі люди мотивовані, які піклуються про своє здоров’я, і прийдуть раз на рік зроблять флюрографію, той же аналіз крові”, —  каже лікарка.

Поки йде прийом, до лікарки можуть надходити повідомлення або дзвінки на особистий телефон. За кілька хвилини вона надає консультацію пацієнту на тому боці зв’язку та знову повертається до нас. Каже, що у вільний від прийому час зв’язується з іншими пацієнтами, які не хочуть йти на контакт. Лікарка домовляється з ними, щоб ті хоча б кілька разів на рік прийшли на обстеження.

Лікувати тепер можна і по телефону

“Зараз багато по телефону можна вирішити питань. Якщо людина може озвучити свою проблему і їй достатньо розмови зі мною, то якісь питання можна вирішити дистанційно”, — зауважила лікарка.

Крім того, Марина Гетьман, як і деякі інші сімейні лікарі, створила групу у месенджері Viber, в яку лікарка додає своїх пацієнтів. Спочатку вони просто регулярно отримували актуальну інформацію про роботу лікаря, прохання прийти на обстеження або принести якусь довідку. Зараз в цій групі стали з’являтись також різні інформаційні публікації.

“Вже стала в групі публікувати якісь факти цікаві, якісь рекомендації загального плану, гімнастика або дієти якісь. Дуже часто Краматорське відділення хірургії свої оголошення публікують. Я, наприклад, знаю, де це подивитись, а мої пацієнти ні. Я для них публікую. Наприклад, якщо комусь потрібен кардіолог з безкоштовною консультацією, чому б туди не поїхати?”, — зазначає бахмутський сімейний лікар Марина Гетьман.

Завдяки цій групі також можна і звертатися за консультацією. Відповідає лікарка швидко.

“Група в Viber дозволяє спілкуватись, навіть якщо в людини немає мого особистого номеру телефону. Людина, яка користується Viber, має можливість задати свої запитання або написати в особисті повідомлення.  Телефон завжди в мене на столі і я відповідаю”, — каже усміхнена Марина.

За її словами, приходити до лікарів потрібно, як і до стоматологів, хоча б раз на рік, щоб обстежитись і попередити якісь важкі хвороби, якщо вони є. Це і є однією з відмінностей сімейного лікаря від звичайного терапевта.

Терапевт — це вузькопрофільний спеціаліст, який спеціалізується лише на лікуванні, профілактиці внутрішніх хвороб. Сімейний лікар — лікар, який має спеціалізовану багатопрофільну підготовку з надання первинної медико-санітарної допомоги.

“Наших лікарів навчали офтальмології, щоб лікар загальної практики зміг обстежити очі, а не відправляв пацієнта до вузького спеціаліста, для того, щоб це зробив спеціаліст. Наша місія — якомога більше зробити роботи, щоб туди потрапляли люди такі, які без цього не можуть обійтись. Кадри мають навчатись. І не просто кататись на курси, вони мають привозити досвід сюди, поширювати його між іншими лікарями”, — зазначає головний лікар Бахмутського комунального некомерційного підприємства “Центр первинної медичної допомоги” міста Бахмута Світлана Шабаліна.

Лікарі й досі їздять додому до пацієнтів

До або після прийому, якщо були заявки на прийом лікаря вдома, Марина Гетьман виїжджає разом з водієм до людини додому. Зазвичай на виклик додому можуть розраховувати люди, які не можуть самостійно пересуватись, або важко хворі. Однак, за словами лікарки, ¾ виїздів не є раціональними.

“Якщо людина своїми ногами може прийти в лікарню, то вона повинна прийти до лікарні. Тому що вдома я ж не шаман із бубном. Я ж все одно скажу прийти до лікарні, якщо я підозрюю запалення легенів, і людина має прийти і зробити флюорографію або здати аналіз крові. Тобто він все одно сюди прийде”, — каже Марина Гетьман.

На реєстратурі їй повідомили, що в цей день в неї є один виклик додому.  Кількість заявок на прийом вдома буває різна. Трапляється, що Марина Гетьман їздить по 5 разів на день, а іноді весь тиждень працює в амбулаторії. Лікарям на виїзні прийоми виділяється 1 година. Хоча буває і таке, що можуть їздити по домівках довше. Однак, як каже героїня нашого матеріалу, зазвичай викликають постійні пацієнти.

За 1-2 хвилини до кінця прийому Марини Гетьман під її кабінетом вже чекає водій. За цей же час жінка встигає одягнутись і піти до службового автомобіля. Автомобіль стоїть на парковці лікарні, тож будівлю треба обійти. В цей момент дощ вже закінчився, тож пройтись можна і без парасольки. Поки йшли до автомобілю ми запитали в лікарки, чи знімає вона взуття, коли приїжджає на виклик. Вона відповіла, що завжди ходить по дому чи квартирі взута, але одягає бахіли. За її словами, одягати чиїсь капці або ходити по підлозі без взуття — не гігієнічно.

На парковці нас очікував сірий позашляховик “ВАЗ 2131”. Цей автомобіль, на відміну від інших легковиків, може проїхати майже всюди. Лікарка розповідає, що до реформи бувало таке, що на виклики додому вона ходила і пішки. Зараз стало краще.

“Люди, які підписали декларацію, живуть в різних районах. Тобто одна адреса може бути неподалік лікарні, інша на Ювілейній (на околиці міста — ред.). Я ж не буду ходити на останній пішки? Тому я їжджу на обидва на автомобілі”, — каже Гетьман.

Водій службового медичного позашляховика пристібує на передню панель автомобіля адресу. Так він робить кожного разу, коли виїжджає на виклик. Цього разу ми їдемо за кілька кварталів від лікарні.

З журналістами господарі спілкуватись не хочуть, тож зачекати доводиться в машині. Очікувати потрібно недовго — хвилин 15. 

Те, що ми стоїмо і чекаємо, в цей час можна побачити в лікарні. Адже в кожному службовому автомобілі стоїть пристрій, завдяки якому керівник лікарні може дізнатись, де знаходиться автомобіль. Водіям це не подобається, але так вдається контролювати, скільки було викликів і скільки фактично було виїздів. Це допомагає раціонально використовувати пальне.

Після виклику водій повернув нас до лікарні, і взяв на виклик вже іншого сімейного лікаря. В цей день у Марини Гетьман після виїзду ще нарада з керівництвом. Однак в інші дні, вже після цього вона могла б йти додому.

***

Медична реформа принесла не тільки підвищення зарплатні, а й краще обслуговування для пацієнтів і дійсно безкоштовну медицину. В 2020 році починається другий етап реформування. В рамках цього етапу має стати безоплатним медобслуговування для пацієнтів на вторинній ланці (вузькоспеціалізовані лікарі). Також всі заклади мають зробити ремонти, модернізувати обладнання, щоб отримати відповідну ліцензію. В іншому випадку — національна служба здоров’я припинить фінансування закладу.

Детальніше про медичну реформу читайте тут.

Читайте також:

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

1055
Поділитись публікацією

Ця публікація створена за підтримки Європейського Фонду за Демократію (EED). Зміст публікації не обов'язково відображає думку EED і є предметом виключної відповідальності авторів


Спонсор

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: