Китайські фірми в Донеччині
Китай інвестує в будівництво на окупованій частині Донеччини. Колаж “Реальна газета”

Журналісти-розслідувачі стверджують, що китайські компанії беруть активну участь у відбудові тимчасово окупованих територій України. Китай, ймовірно, інвестує в будівництво на захопленій частині Донецької області, зокрема в нові заводи, продукція яких використовується для прокладання стратегічних доріг та забудови зруйнованого Маріуполя.

Про ймовірну причетність китайських компаній до будівництва на тимчасово окупованих територіях України йдеться в розслідуванні Андрія Діхтяренка для видання “Реальна газета”.

ЗМІ: Росія відновлює Каранський карʼєр, де планує побудувати свої заводи

На початку весни 2022 року, коли російська армія знищувала Маріуполь, щойно окуповане селище Мирне Волноваського району стало місцем для нових інвестицій, йдеться у розслідуванні “Реальної газети”. Окупаційна влада самопроголошеної “Донецької народної республіки” привезла сюди делегацію, щоб оглянути занедбаний Каранський кар’єр, де раніше видобували щебінь для будівництва. Кар’єр не працював з 2008 року, однак зараз, як пояснили місцевим мешканцям, ним зацікавились деякі інвестори.

Невдовзі на карʼєрі почалися підготовчі роботи, а в серпні того ж року на територію завезли техніку та розпочали видобуток щебеню, розповіли “Реальній газеті” місцеві жителі. У жовтні 2022-го підприємство офіційно запрацювало.

До травня 2023 року на підприємстві ТОВ “Каранський кар’єр” вже працювали 243 людини, в автопарку містилося 40 одиниць сучасної спецтехніки, а потужності фабрики дозволяли випускати близько 250 тонн на день товарного фракційного щебеню. Такі цифри, за даними видання, наводив так званий заступник директора кар’єру Максим Єфименко в інтерв’ю пропагандистському каналу “Оплот”.

На урочистому відкритті підприємства в травні 2023 року також був самопроголошений ватажок “ДНР” Денис Пушилін. 

Він заявив: “Запуск селищного підприємства є дуже гідним свідченням того, що Росія прийшла!” 

Однак насправді в розбудову Каранського кар’єру вклалися китайські компанії — вони постачали техніку та допомагали відновлювати виробництво, стверджує Андрій Діхтяренко.

У лютому 2024 року Денис Пушилін знову приїхав до Мирного, щоб відкрити на Каранському кар’єрі нову бетонну фабрику. На церемонії він подякував “інвесторам”, натякаючи на фінансування з країн, що “близькі зараз, у розумінні всіх процесів, що відбуваються”. 

Також ватажок “ДНР” заявив, що кар’єр став найбільшим платником податків до казни окупованої частини Донецької області.

“Саме непоборне бажання функціонерів так званої “ДНР” похвалитися своїми зв’язками на міжнародній арені і дозволило “Реальній газеті” встановити справжнє походження інвестицій у цей, судячи зі всього, прибутковий будівельний бізнес на окупованій території України”, — йдеться в розслідуванні “Реальної газети”.

У листопаді 2023 року самопроголошений прем’єр “ДНР” Євген Солнцев оголосив про підписання угод з двома китайськими компаніями, які поставляють обладнання для подрібнення та перероблення порід.

Як повідомляють джерела “Реальної газети”, китайські компанії вкладалися в кар’єр з моменту його окупації у 2022 році, але офіційно співпрацю оформили лише за рік. Місцеві посадовці позаочі називають підприємство не “Каранським”, а “Китайським” кар’єром.

Китай, імовірно, інвестує у будівництво доріг на Донеччині для російської техніки

Як ідеться в розслідуванні, торік на Каранському кар’єрі завдяки співпраці з китайськими компаніями відкрили два нові заводи: бетонний та подрібнювальний. 

У пропагандистських ЗМІ розповідали, що продукція цих фабрик використовується не тільки на окупованій частині Донеччини, але й у Херсонській та Запорізькій областях, а також на території “ЛНР”. В основному ж щебінь і бетон везуть на Маріупольський напрямок.

“Це укладання асфальтобетону на стратегічних для російської військової техніки трасах Донецьк — Маріуполь, Тельманове — Волноваха, Амвросіївка — Маріуполь та інших приазовських магістралях, це дороги та забудови в самому Маріуполі — ключові для РФ у цьому районі”, — пише журналіст-розслідувач.

За інформацією, отриманою “Реальною газетою” від мешканців селища Мирного, заводи Каранського кар’єру у 2024 році працювали у кілька змін, виготовляючи асфальтобетон — він потрібен був окупантам, аби заливати братські могили маріупольців, убитих російською армією.

Свої візити до розбомбленого Маріуполя китайські посадовці супроводжували публічними заходами. Наприклад, співачка Ван Фан виконала патріотичну пісню “Катюша” на будмайданчику будівлі, яку Росія зводить на місці Маріупольського драматичного театру. 

Зазначимо, 16 березня 2022 року російський військовий літак скинув авіабомбу на будівлю драмтеатру, у бомбосховищі якого ховалися цивільні. За різними оцінками, загинули від 300 до 600 людей.

Що відомо про китайські компанії, які інвестують у будівництво на ТОТ

Дві китайські компанії, які, за даними “Реальної газети”, будують заводи на Каранському кар’єрі, мають досвід роботи на міжнародному ринку, зокрема в Росії. Це Amma Construction Machinery Co. Ltd та Zhongxin Heavy Industry Machinery Co., Ltd. Обидва підприємства зареєстровані в китайській провінції Хенань.

Amma Construction Machinery Co. Ltd, за даними англомовного сайту компанії, виробляє дорожнє обладнання для китайських і міжнародних проєктів. Телефон та адреса, що вказані на офіційному сайті, виявилися російськими, а справжню адресу компанії виявили через інші бази даних — у місті Женчшу, Хенань.

Розслідувачі з’ясували, що юридичний представник компанії — Хенгджі Лі. Його, ймовірно, можна побачити на фото з представниками “ДНР”, зокрема з Євгеном Солнцевим.

Хенгджі Лі з представниками “ДНР”, зокрема з Євгеном Солнцевим
Хенгджі Лі з представниками “ДНР”, зокрема з Євгеном Солнцевим. Фото з розслідування "Реальної газети"

Друга компанія — Zhongxin Heavy Industry Machinery Co., Ltd, спеціалізується на виробництві дробильно-сортувального обладнання і також веде активний бізнес із Росією. Документи, отримані журналістами “Реальної газети”, підтверджують, що у травні 2023 року ця фірма поставила обладнання на Кам’янський щебеневий завод у Ростовській області Росії, що розташований недалеко від окупованої частини Донеччини. Це обладнання, з великою ймовірністю, могло бути перевезене на Каранський кар’єр.

Укласти угоди з цими двома підприємствами так званій “ДНР”, ймовірно, допоміг голова “Російсько-китайського Центру гуманітарного співробітництва” Чжан Цзінвей. Він — колишній студент та нинішній аспірант Південного Федерального університету (ЮФУ) у Ростові-на-Дону.

Китайські фірми не могли піти на співпрацю з окупантами без згоди влади, — експерти

Те, що китайські компанії ведуть бізнес на тимчасово окупованих територіях України, викликає запитання щодо позиції китайського уряду, пише “Реальна газета”, адже офіційно Китай заявляє про свою нейтральність.

На думку керівниці Центру досліджень Китаю при Ризькому університеті імені Страдиня Уни Олександри Берзіні-Черенкової, з якою журналісти консультувалися під час підготовки розслідування, Китай усіма силами намагається уникати потрапляння під західні санкції.

За словами експертки, китайці підтримують Росію настільки, щоб це не перейшло межу, за якою їх почнуть активно піддавати міжнародним санкціям. Дослідниця вважає, що після того, як історія про китайський бізнес на окупованій частині Донеччини стане відомою, уряд Китаю все заперечуватиме.

Ексглава МЗС України, керівник Центру досліджень Росії Володимир Огризко також вважає, що приватні компанії в Китаї не можуть діяти автономно від уряду.

Й додає: “Китай — це тоталітарна централізована система, і, мені здається, що там навіть і думати про таке не можна без відповідних дозволів. Тут треба відзначити, що Китай як країна стоїть, безумовно, на боці російського агресора, Китай допомагає цьому агресору отримувати з усього світу те, що йому необхідно для використання у своїх озброєннях. Китай купує у Росії нафту. Принаймні робив це до останніх дуже жорстких санкцій з боку попередньої адміністрації Байдена. Китай — це ідеологічний союзник Росії. Тому те, що він може дозволити комусь щось робити без санкцій, я думаю, просто нереалістично”.

“Реальна газета” очікує реакцію від державних структур на своє розслідування. Також журналісти звернулися за роз’ясненням до вищезгаданих компаній та Чжана Цзінвея.

Раніше ми розповідали, що влада так званої “ДНР” планує облаштувати на території зруйнованої росіянами Азовсталі парки, музеї та логістичні центри. Раніше окупанти збиралися відновити завод, але відмовилися від цих намірів.


Завантажити ще...