Підтримати
Зображення до посту “Має бути правило: вдома можна всі іграшки, надворі — ніякі”. Дитяча психологиня про те, як говорити з дітьми про вибухівку
Фото: з відкритих джерел

Через бойові дії в Україні зросла загроза натрапити на вибухонебезпечні предмети. Міни, боєприпаси, їхні уламки та розтяжки можуть покалічити чи навіть відібрати життя. Часто постраждалими стають діти, адже вибухівка може бути захована у будь-якому місці. Дитяча психологиня Анна Єрьоменко розповіла, як правильно пояснювати дітям правила мінної безпеки, аби вберегти малечу від ризиків.

Далі — пряма мова Анни Єрьоменко.

“Має бути правило: вдома можна всі іграшки, надворі — ніякі”. Дитяча психологиня про те, як говорити з дітьми про вибухівку 1
Анна Єрьоменко, фото з особистого архіву Анни

Як говорити з дітьми про вибухонебезпечні предмети

Основа будь-якої розмови в будь-якому віці зі своєю дитиною — це елемент довіри. Важливо вибудовувати такі стосунки з дитиною, щоб вона вам довіряла. Щоб слова мами й тата були дуже значущими. І тут якщо ви проговорюєте щось своїм дітям, а вони не довіряють чи вважають слова друга чи сусіда більш авторитетними — тоді тут питання про ваші взаємини. Але якщо все добре, ваша дитина готова вас чути і сприймати ваші слова як цілковиту правду, то пограйтеся з дитиною, запропонуйте їй переглянути картинки. Потрібно розмовляти про небезпечні предмети в ігровій формі, але дуже доступно проговорювати правила поведінки. Наприклад, коли пояснюємо дошкільнятам, як переходити дорогу, ми робимо акцент на тому, що “ти маєш іти з мамою за ручку”. Так само й щодо вибухонебезпечних предметів: дитина дошкільного віку завжди має бути з кимось з дорослих. І тут важливо розуміння того, що на дорослих покладається ця відповідальність. Але дітям необхідно показати, як виглядають такі предмети, в яких варіантах та де вони можуть бути.

“Має бути правило: вдома можна всі іграшки, надворі — ніякі”. Дитяча психологиня про те, як говорити з дітьми про вибухівку 2
Фото: з відкритих джерел

Найбільша помилка — надмірне залякування

Звичайно, для дітей  навіть картинки ми маємо “перекладати” на “дитячу” мову. Я проводила гру з асоціаціями з дітками у Запоріжжі, показувала їм зображення різних вибухових пристроїв. І вони самі казали: “Це схоже на ліпьошку”. А в когось це схоже на круглу штуку, яка катається. Або бувають круглі міни, схожі на пилосос — діти самі проводять асоціацію. І тут важливо, щоб ви говорили, що це небезпечно, але не залякували дитину. Не треба казати: “Якщо ти до цього торкнешся, то тебе розірве”. Ми говоримо спокійним врівноваженим голосом. “Так, тобі схоже на метелика? Порівняймо”. Взяли картинку метелика. “Так, він такий гарний. А ось цей предмет — дуже небезпечний”. У дітей прекрасно розвинена фантазія. І тут важливо наголосити: “Так, воно схоже тобі на метелика, на пилосос чи на ще щось, але ті предмети — вони корисні, а ці є небезпечними”.

Батьки зазвичай дуже передають своє налаштування дітям. У спокійних батьків дитина буде поводитися спокійно навіть коли чутиме вибухи. У тривожних батьків — дуже тривожні діти. Батьки для дитини — весь світ, і якщо світ неврівноважений, стресуючий, заляканий, то він є небезпечним. І дитині немає в кому шукати опори. Тому говоріть з дітьми про небезпечні речі спокійно. І обов’язково кажіть, що “біля мене — безпечно”.

Війна закінчиться, безумовно. Ми переможемо, але потім ми ще будемо реабілітувати тривожні стани в наших дітей. Тому максимально обігруємо це. Доносимо до них такі позитивні сторони цієї історії. “Ти навчишся, будеш дуже розумний. Будеш, як пес Патрон, який точно знає, де є небезпека, яку ми обходимо і живемо далі”. Ось такі посили мають бути, все ж таки зі знаком “плюс”. Навіть у найгірших ситуаціях ви дітям транслюєте, що далі є безпечне життя, просто тут треба бути обережнішим.

“Має бути правило: вдома можна всі іграшки, надворі — ніякі”. Дитяча психологиня про те, як говорити з дітьми про вибухівку 3
Фото: з відкритих джерел

Як привчити дитину не брати незнайомі речі

Звичайно, що дітки до років 7 будуть реагувати на іграшки, інтуїтивно підбігають до них і можуть взяти. На жаль, вибухонебезпечні предмети вже були на ігрових майданчиках, десь в іграшках заховані. І тому тут важливо на цьому наголошувати: “Іграшки ти не береш ніколи”. Це основне правило воєнного часу. Важливо, щоб це транслювалося любляче, але суворо.

Ви виходите на прогулянку і кажете: “Так буває, що на майданчику залишаються іграшки. Або в пісочниці є спільні іграшки для всіх. Не чіпай їх, поки я не дозволю”. Першим на майданчик має піти дорослий та перевірити, щоб серед лопаток і відерець не було нічого зайвого. Це має звучати як правило: “Почекай, мама зараз подивиться”.

У своїй кімнаті важливо, щоб дитина мала простір для своїх речей, які перевірені. Бо весь час забороняти дітям торкатися іграшок або інших предметів — це їх внутрішньо затискає дуже сильно, бо вони так пізнають світ. Але має бути правило: вдома можна всі іграшки, на вулиці не можна ніякі, поки мама чи тато не дозволить.

“Має бути правило: вдома можна всі іграшки, надворі — ніякі”. Дитяча психологиня про те, як говорити з дітьми про вибухівку 4
Фото: pixabay.com

Як пояснити правила мінної безпеки старшим дітям

Щоб зрозуміти, як краще донести інформацію до дитини, треба враховувати її психологічний вік. Бо буває таке, що дитина 10 років ще маленька, а бувають у 10 вже такі “розумняшки”, які вступили в ранній підлітковий вік. Тут ви краще знаєте своїх дітей. Розуміємо, що для когось ­— це картинки, для когось — ігри, а для когось — така чесна розмова з фотографіями реальних мін. Але, звичайно, без фото наслідків, я прошу не лякати дітей. Просто розкажіть, що наслідки можуть бути поганими, тому що це може призвести до каліцтва або до смерті. Можна також знайти фото, де міни були реально розташовані: як мінували дитячі майданчики, під’їзди, лісосмугу.

Буває, що діти у віці 9-10 років більш самостійні, можуть відпроситися і піти на річку. Але потрібно донести дитині, що це небезпечно, зараз на річку і в ліс ходити не можна. “Нікому не можна. Дорослим не можна, тобі не можна. Ми туди не ходимо”. І сказати, що це тимчасово. На скільки це тимчасово — ми не знаємо.

Є діти-дослідники. “Не можна? А я все одно подивлюсь. А чого не можна?” Тоді є сенс взяти за руку дитину, підійти до того лісу, побачити таблички, що туди не можна, тому що там є небезпека. Куди можна ви дійшли, показали діткам, що ось за цю риску — більше ніколи, поки нам не дозволять. І відійшли.

Якщо дитинка дуже чутлива, вразлива, прислухається до батьків — їй достатньо один раз сказати: “Я тебе прошу не ходити туди”. Дитинка вас послухала і все, ми її не залякуємо кожного дня, не нагадуємо.

***

Раніше ми розповідали, як після Другої світової війни дітей на Донеччині навчали мінної безпеки. У регіоні тоді, як і зараз, підлітки бавилися з вибухівкою та підривалися на мінах.


Завантажити ще...