В Костянтинівці стало менше громадського транспорту на маршрутах, а в Покровську подорожчав проїзд в маршрутках. Такі наслідки нестачі пального вже відчувають на собі мешканці громад Донецької області, які не евакуювалися. Яка ситуація по іншим громадам, чи є громади де не скаржаться на нестачу пального та чи є прогноз щодо вирішення цього питання читайте в нашому матеріалі.
В Костянтинівці через нестачу пального з 4 травня збільшили інтервал руху для громадського транспорту та змінили графік. Про це повідомили в Костянтинівській міській раді.
Відтепер маршрутні автобуси ходитимуть з 06:00 до 17:00, а періодичність руху між ними складатиме 30 хвилин. Автобус за маршрутом №9 ходитиме лише раз на добу о 14:45 з зупинки “Нульовий”.
“До цього розриви між маршрутами були хвилин 15-20, а тепер справді близько 30 хвилин стали. Маршрут “Урожай” ходить все одно, як і ходив із періодичністю півтори години. 45 хвилин в один край і стільки ж назад. Маршрути №6 та №7 ходять приблизно з такою ж періодичністю”, — розповідає мешканка Костянтинівської громади Олена Загорулько.
Цю інформацію підтверджують і представники місцевої влади, які називають ситуацію “складною, але не критичною”.
“На теперішній час ситуація не тільки в громаді складна, а також по всьому регіону. Газ пропан підвозиться не регулярно, через що є перебої з заправкою. А громадський транспорт заправляється пропаном. Є ще на дизелі, але це 5-10% від загального обсягу автобусного парку. Автобусів на пропані 90% від всього автопарку. Це питання ми не в змозі вирішити, лише просимо підприємців з заправок, які йдуть нам на зустріч. Якщо пальне привозиться, то позачергово заправляються автобуси, щоб громада функціонувала далі”, — розповідає перший заступник міського голови Костянтинівки Микола Терещенко в коментарі Вільному радіо.
Микола Терещенко також запевнив, що через складнощі з пальним підвищувати ціну проїзду не планують.
Для тих же, хто їздить своїм авто, теж є проблеми — купити пальне можна лише обмежено.
“Складна ситуація стала. До війни будь-коли можна було заправитися. На початку складнощів (повномасштабної війни — ред.) бувало, взагалі у місті всі заправки порожні. Тепер хоч би в одній зазвичай є. Якщо кудись поставляють паливо, одразу черги вишиковуються. Бувало, що й не одну, а кілька годин доводилося відстояти в черзі. У руки відпускають 20 літрів, якщо десь з’являється. Але газу часто немає, бензин та дизель привозять в основному. Також завжди залишають резерв для комунального транспорту”, — каже Олена Загорулько.
Представникам місцевої влади наразі складно спрогнозувати, коли ситуація з пальним може налагодитись.
“Це залежить від більшості факторів. Зараз є військова агресія з боку Росії, нафтопереробні заводи встали, тому це складне питання. Влада України робить все, щоб вирішити це, але ситуація не прогнозована. Зараз ще йде посівна, це що стосується мирного життя, а ще захисникам пальне теж потрібно дуже-дуже”, — каже Микола Терещенко.
Тим часом в Покровську, де громадський транспорт і так був не безкоштовним для мешканців громади, проїзд ще й подорожчав. Коштує поїздка тепер 10 гривень.
Перевізники підняли ціну посилаючись на те, що міська влада припинила підтримувати їх, надаючи пальне.
На це міський голова Покровської міської ради Руслан Требушкин відповів так:
“Подорожчання – це особисте рішення перевізників та їхня відповідальність”, — написав Руслан Требушкин.
В Слов’янській громаді також є складнощі з пальним, його так само не вистачає.
“З бензином складнощі, як і скрізь. Тим не менш, я був на одній мережевій заправці сьогодні і вчора, бензин там був. Тому можна сказати, що він є, можна купити його. Ціни високі, але на сьогодні, я так розумію, навіть є черги”, — розповів очільник Слов’янської ВА Вадим Лях в ефірі проєкту “Сідай розкажу” від Вільного радіо.
Ціни на пальне в Слов’янську досягають 50 гривень за літр в залежності від марок. Тут також діє обмеження — не більше 20 літрів на одні руки.
В Сіверську, за даними міської ради, бензин не завозять у громаду.
“Зрозуміло, що криза з паливом у нас. Зараз військова адміністрація допомагає, ми хоча б зможемо вивозити людей. Ми завдяки цьому можемо більш-менш заправляти ремонтні бригади, які необхідні, щоб після обстрілів відновлювати світло людям. Евакуаційні автобуси виїжджали регулярно, сьогодні поїхав автобус на Дніпро. Завтра автобуси повернуться і ми почнемо вивозити в Бахмут, тому що заправляти вдається їх не повністю, тому евакуація мешканців є тільки до міста Бахмут. Шукаємо вирішення проблеми в найближчі дні”, — каже голова Сіверської ОТГ Андрій Черняєв Вільному радіо.
Також через нестачу палива з приватного сектору в громаді не вивозять сміття. Вивозять тільки з районів, де є баки.
Селидівська громада виявилась єдиною, де очільник станом на 22 квітня не скаржився на нестачу пального.
“На заправках 20 літрів на машину дають. Якийсь час був дефіцит, але зараз проговорили із мережами. Зрозуміло, що великі мережі як “Parallel” та “WOG” не хочуть сюди їхати. Але дрібні готові сюди привозити і поповнювати свої запаси”, — розповів т.в.о. очільника Селидівської громади Руслан Суков Вільному радіо в ефірі проєкту “Сідай розкажу”.
Він додає, на початку квітня були проблеми і черги на заправках із авто були по 50-70 метрів, але наразі запевняє: “ситуація стабільна”. Так, наприклад, перевізникам, які евакуюють людей з громади, компенсують витрати на пальне. Вдається це завдяки підготовленим резервам.
“Дизель і бензин ми купили на початку війни і розуміючи, що це може затягнутися, ми відразу купили по 7-8 тонн кожного виду палива і заклали собі в резерв. Зараз до мене приїжджає швидка, водоканал, РЕМ і просять по 100-200 літрів палива. Тій же теробороні ми щотижня даємо по 150 літрів на патрулювання. Я просто запасливий і трохи намагався передбачити на майбутнє, що краще зараз запастись і нехай лежить”, — пояснив Руслан Суков.
На території Бахмутської громади також відчувається нестача пального, ціни за яке сягають 54.99 гривень за 95 марку та дизель, 92 зараз знайти складно, а газ коштує 37.99 гривень, але його, як і в Костянтинівській громаді складніше зустріти на заправках. Через це є проблеми у мереж таксі. Деякі через нестачу пального припинили свою роботу в Бахмуті, як, наприклад, “Класне таксі”.
Втім, хоч на початку війни журналісти Вільного радіо особисто спостерігали черги на заправки, зараз ситуація, хоч і складна, але не така критична. Міська влада навіть відновила рух маршрутних автобусів, які зробили безкоштовними.
Українські мережі автозаправок можуть перестати обслуговувати роздрібних клієнтів. Паливо продаватимуть тільки корпоративним клієнтам за безготівковим розрахунком. Такі прогнози озвучив директор консалтингової компанії “А-95” Сергій Куюн у коментарі “Сьогодні”.
Все через те, що російські окупанти ракетними ударами цілеспрямовано знищують паливну інфраструктуру в Україні, зокрема резервуари зберігання нафти. Крім того, наприклад 2 квітня припинив свою роботу Кременчуцький НПЗ, який масово обстріляли російські окупанти. Тільки цей завод забезпечував паливом близько 15% українського ринку. Через такі обстріли загарбників з’явився дефіцит палива на заправках.
“За наявності палива у продажу будуть введені обмеження на заправку в 10-20 літрів за один раз. Але багато мереж взагалі перестануть обслуговувати роздрібних клієнтів, а продаватимуть паливо корпоративним клієнтам за безготівковим навантаженням, але і тут будуть вводитися обмеження. Наприклад, у вантажівку будуть лити не більше 100 літрів дизеля, а в легковик – не більше 20 літрів за раз”, — вважає Сергій Куюн.
Зазначимо, в Україні запровадили контроль за цінами на майже 30 видів важливих товарів. Стежать під час воєнного стану в тому числі і за цінами на пальне.
Сергій Куюн уточнив, що якби уряд скасував держрегулювання цін, яке зменшує прибуток компаній, то паливо подорожчало б, але його стало більше на заправках.
Додамо, мережі “WOG” та “OKKO” вже ввели обмеження продажу не більше 10 літрів на одну машину, але при наявності у покупців карт лояльності своїх мереж. Без них “OKKO” продає лише 5 літрів на машину, а “WOG” взагалі не продасть вам палива без картки, яка фіксуватиме кожний продаж.
Нагадаємо, ми підготували пам’ятку для водіїв про те, як поводитися на блокпостах, щоб не нашкодити собі. Ознайомитись з нею можна за посиланням.
Читайте також:
Цей матеріал опубліковано за підтримки Європейського фонду за демократію (EED). Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію EED. Інформація чи погляди, висловлені у цьому матеріалі, є виключною відповідальністю його авторів.