З супутників вже видно будівельні роботи на автошляху від російського кордону до Маріуполя. Кадри з траншеями вздовж доріг та вантажівками з трубами потрапляють і на відеореєстратори автівок, які їздять цією ділянкою. Журналісти Вільного радіо проаналізували супутникові знімки та крім переритих доріг виявили свіжозбудовані інфраструктурні об’єкти. Розповідаємо, що відомо про будівництво, яке росіяни влаштували у Приазов’ї.
Вже з першого року відкритого вторгнення росіяни почали ділитися планами щодо забезпечення газом тимчасово захоплених регіонів. Так, у жовтні 2022 року ватажки підконтрольної Кремлю адміністрації на окупованій частині Запорізької області заявили, що туди вже надходить газ із Росії.
Проте станом на 2024 рік трубопровід ще не готовий, і росіяни продовжують його добудовувати та розширювати. У планах росіян до 2025 року побудувати та відремонтувати 410 кілометрів газопроводів на тимчасово непідконтрольній частині Донеччини.
“Наразі будуються та реконструюються газопроводи та газорозподільні станції, які забезпечують газопостачання таких міст, як Маріуполь, Волноваха, Світлодарськ, Вуглегірськ та прилеглих районів”, — заявив самоназваний “директор департаменту палива та газопостачання Міністерства вугілля та енергетики ДНР” Михайло Педченко.
Підтвердження робіт є у мережі. У червні 2024-го місцеві публікували кадри активного будівництва трубопроводу — вздовж автошляху можна було побачити вириті траншеї.
Свідчення про те, що саме окупанти прокладають у виритих траншеях, теж є — дорогами зустрічаються вантажівки з трубами.
Такі кадри фіксують від російського Таганрогу й на трасах поряд з Новоазовськом, Маріуполем, Бердянськом та Мелітополем. Цей шлях відповідає схемам росіян, які вони публікували ще 2022-го.
Журналісти Вільного радіо проаналізували супутникові знімки та виявили, що росіяни дійсно будують щось вздовж автотрас. Ми порівняли кадри з супутника з різницею у рік — у серпні 2024 року та у тому ж місяці 2023 року.
Зміни можна побачити ще на кордоні з Росією — поряд із російським селом Максимовим. Тут на пункті пропуску за рік з’явились нові прибудови.
Візуалізація: Вільне радіо
До Новоазовська окупанти розширили дорогу та прибудували біля неї споруду.
Візуалізація: Вільне радіо
Далі сліди розкопок видно вздовж траси до сіл Самсонового та Безіменного.
Візуалізація: Вільне радіо
Наступні роботи бачимо вздовж автошляху до села Широкиного.
Візуалізація: Вільне радіо
Від Широкиного до Маріуполя видно не тільки розширення доріг та перекопану землю, а і якісь споруди, які побудували вздовж дороги.
Візуалізація: Вільне радіо
Та варто зазначити, що перевірених даних про роботи, які видно з супутника, немає. Необов’язково прокладання труб уздовж доріг може бути пов’язане з заявами росіян про намір налагодити газопостачання на цих територіях. Річ у тім, що у тимчасово окупованому селищі Седовому, що між російським кордоном та Новоазовськом, за рік побудували нове сховище для зберігання.
Візуалізація: Вільне радіо
Газ у таких місткостях не зберігають — вони більше схожі на цистерни для пального. Якщо між будівництвом сховища та прокладанням труб є зв’язок, то новим трубопроводом можуть пустити не газ, а паливо. На користь цієї версії грає той факт, що поряд розташована паливна інфраструктура.
“Неподалік знаходиться наливна станція, якою раніше володіли АзовНафтоПродукт. Там вихід трубопроводу, яким гнали дизельне пальне”, — зазначав радник мера Маріуполя Петро Андрющенко.
Загалом на території Приазов’я роботи провели щонайменше на ділянці у довжиною 45 кілометрів.
Крім цього, Маріуполь вперше поєднали залізничним сполученням з Росією. Більшість колій побудували ще за радянських часів, але для того, щоб доїхати з Росії до міста, не вистачало ділянки дороги у майже 60 кілометрів. Тепер між селищем Бурним та селом Маловодним нібито готова одна гілка залізниці з парою нових мостів.