Росіяни почали розбудовувати залізницю на захоплених територіях. Хочуть зробити прямий сухопутний шлях з Ростова-на-Дону до Криму через Маріуполь. А ще будують з Маріуполя гілку до Донецька — в обхід вже існуючих колій. Де і навіщо окупанти готують залізницю — аналізуємо у матеріалі.
З 2024 року на тимчасово окупованих територіях запрацювало “в повному обсязі” підприємство “Залізниця Новоросії”, яке увійшло до складу російської залізниці і опікується коліями на захоплених територіях Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей.
Так званий “Перший заступник керівника Залізниці Новоросії” Олег Калеватих заявив, що залізниця, яка поєднає Ростов-на-Дону з Кримом через тимчасово окуповані території, повноцінно запрацює до кінця 2024 року, пишуть ЗМІ окупантів.
“Роботи з відновлення магістралі і будівництва нової гілки почали у вересні 2023 року. За цей час [станом на 19 березня 2024 року] проклали ділянку протяжністю 63 км та відновили 140 км колій. Це перший етап проєкту. Ще два будуть завершені до кінця 2024 року”, — зазначив псевдопосадовець.
Він також зазначив, що цією гілкою спочатку перевозитимуть вантажі, а згодом – планують запустити пасажирське сполучення.
За інформацією Центру журналістських розслідувань, росіяни будують колії на двох гілках. На східній (Ростов – Таганрог – Маріуполь) роботи почали у 2023 році.
Далі колії мають йти з Маріуполя до Бердянська та Якимівки Запорізької області (це умовна західна гілка). Село Осипенко, розташоване між Маріуполем та Бердянськом, має стати вузловою станцією. За десяток кілометрів від Осипенко — у селі Новопетрівка — розташований військовий полігон росіян.
Звідси на схід можливі два шляхи. Один за кілька кілометрів до Маріуполя повертатиме на північ і приєднається до залізниці в районі села Кальчик.
“Мінтранс ДНР” відзвітував про роботи “в рамках будівництва мостової споруди через ріку Кальміус” у Павлополі під Маріуполем.
“Новий транспортний об’єкт протяжністю 440 км не тільки поєднає Новоазовський та Тельмановський округи, але й забезпечить доступ до залізничної станції “Кальчик”, а також забезпечить транспортний зв’язок з Маріуполем”, – йдеться у повідомленні.
Другий шлях: від Новопетрівки вздовж Азовського моря до маріупольського порту (Новопетрівка – Куликівське – Урзуф – Ялта – Азовське – Маріуполь).
Міністр будівництва і ЖКГ Росії Ірек Файзулін заявляв, що два порти (Маріуполь та Бердянськ) планують поєднати через станцію Трояни у Запорізькій області.
“Передбачається будівництво ділянки залізниці, яка поєднає Маріуполь (станція Маріуполь-Сортувальний) та село Андрівка (станція Трояни)”, — казав посадовець країни-агресорки.
З Троянів залізниця проходитиме через Нововасилівку, а звідти два шляхи: на Мелитополь та на Якимівку. Поблизу Якимівки в районі Кирпичного нові колії хочуть приєднати до існуючих Мелитополь – Джанкой.
Сполучити залізницею Маріуполь хочуть і з Донецьком. Для цього почали будівництво залізничного мосту через Кальміус поблизу Гранітного. У січні 2024 року Маріупольська міськрада повідомила про знищення українськими військовими недобудованого мосту. ЗМІ окупантів повідомляють про відновлення залізниці від Ростова-на-Дону до Донецька та Маріуполя.
За інформацією OSINT-дослідника D. mojavensis, нова залізнична гілка між Донецьком і Маріуполем будується щонайменше на 50 кілометрів далі на південь від лінії фронту, ніж вже існуючі колії між цими містами через Волноваху, які з 2014 року фактично не використовуються, пише Радіо Свобода. Частина старої гілки зруйнована внаслідок бойових дій з 2014 року. Нова гілка проходить від вже існуючої у селищі Бурне через Старомар’ївку до Маловодного, де доєднується в залізничну мережу, побудовану в радянські часи.
Залізниця — основний шлях для воєнних поставок росіян. Тому, якщо їм вдасться запустити наземне залізничне сполучення з Ростова через Маріуполь, це полегшить доставку боєприпасів. Продовження шляху через Бердянськ, Мелітополь до Джанкоя зменшить залежність від Кримського мосту, який Україна неодноразово атакувала і наносила пошкодження. У разі чергового виведення з ладу доріг на Кримському мосту росіяни зможуть привозити залізницею техніку, пальне і боєприпаси до Маріуполя. А вже звідти доправляти загарбникам на Запорізькому напрямку.
Про це заявляв президент держави-агресорки Росії Володимир Путін: “Незабаром залізничні вагони пройдуть прямо у Севастополь. І це буде ще одна альтернативна дорога замість Кримського мосту. Потяги підуть від Ростова-на-Дону до Донецька, Маріуполя, Бердянська”.
За підрахунками OSINT-аналітика Intelschizo, нові колії між Донецьком і Маріуполем дозволять скоротити росіянам час на постачання техніки і боєприпасів на лінію фронту на підвні майже на 2 доби, або на 800 кілометрів в один бік.
Аби покращити логістику на півдні, крім залізниці, Росія будує додаткову чотирисмугову об’їзну автомобільну трасу з Ростовської області до Маріуполя, якою теж планують пришвидшити перевезення боєприпасів та загарбників.
Нагадаємо, раніше ми розповідали, як упродовж 2023-го Росія поглиблювала інтеграцію т.з. “ДНР” та що змінилось у житті людей в окупації.