Підтримати
меморіал Голокосту в Артемівську
Фото: Михайло Кулішов

Уродженець Бахмута Марк Гольдберг, який дивом вцілів у Другій світовій війні, втратив в окупованому нацистами Артемівську всю родину. Але прізвища його рідних в офіційні списки загиблих не потрапили. Наприкінці 1970-х, перед еміграцією до США, Гольдберг через суд вніс імена батька, матері, бабусі та сестри в офіційний перелік загиблих в Артемівську. А ще встановив пам’ятник жертвам Голокосту та видав книгу спогадів.   


Сьогодні у всьому світі вшановують пам’ять мільйонів євреїв, планомірно знищених нацистським режимом Гітлера. Як це відбувалось  —  на прикладі однієї родини з Бахмута розповідає Марк Гольдберг у своїй книзі “Зі спогадів про…”, яку він видав власним коштом у 1999 році. Він також самотужки встановив памятник в Бахмуті на Маріупольському кладовищі  —  в память про своїх рідних, які стали жертвами Голокосту. 

Для довідки:
Голокост (від англ. the Holocaust, з дав.-гр. ὁλοκαύστος — «всеспалення») — переслідування та масове знищення євреїв і ромів нацистською Німеччиною в 1933 — 1945 роках. Міжнародний день памяті жертв Голокосту відзначають саме в цей день тому що 27 січня 1945 солдати 1-го Українського фронту СРСР звільнили в’язнів найбільшого нацистського концтабору Аушвіц-Біркенау в польському місті Освенцим.

Самі євреї на івриті називають це планомірне знищення єврейського етносу Шоа, або Катастрофою. Жертвами Шоа вважаються ті, хто жив на окупованих територіях в умовах нацистського режиму та загинув у місцях масових розстрілів, в таборах, ґетто, у в’язницях, притулках, лісах, а також убитий при спробі опору, як учасник партизанського руху, підпілля, повстання, при спробі нелегального перетину кордону або втечі, від рук нацистів та/або їхніх допомагачів (включаючи місцеве населення). А також ті, хто перебував на захоплених територіях та убитий/загинув в результаті прямого зіткнення з озброєними силами Німеччини та її союзників, в результаті бомбардувань, втечі, під час евакуації в 1941-42 років.

Хто такий Марк Гольдберг

Марк Львович Гольдберг народився в Бахмуті (який згодом перейменували на Артемівськ) у 1923 році в бідній єврейській родині. До революції 1917 року його дід був купцем 2-ї гільдії, мав у Бахмуті миловарний завод, 6 домів та торгував разом з синами бакалійними товарами. Після приходу до влади більшовиків все майно у його родини відібрали. Навчався Гольдберг у школі ім. Тимірязєва (нині будівля Бахмутського управління освіти, — ред.) та в інших школах міста.  

школа імені Тімірязєва в Артемівську Бахмуті
Колишня школа ім. Тімірязєва, фото Вільне радіо


Випускний вечір святкував 22 червня 1941 року, а 3 серпня виїхав з Артемівська на потязі вступати в Куйбишевську військово-медичну академію. Закінчив 2 курси та став військовим фельдшером 123-го артполку та 154 дорстройбату, пройшов бойовий шлях до Берліна у складі Українського, Білоруського та Забайкальського фронтів.

Після війни навчався у медичному інституті. В 1949-му Марка Гольдберга, студента 5-го курсу, виключили з інституту та комсомолу “за антирадянські погляди та зневажливе відношення до лікарської професії” та ледь не заарештували. Це сталося через “антирадянський” зміст студентського щоденника з медичної практики, в якому Гольдберг детально та правдиво описав свою медичну практику. Працював на різних медичних посадах в азійських республіках СРСР. У 1955 році знову виключений з університету через відмову збирати бавовну. Але йому все ж вдалося отримати вищу медичну освіту: він став рентгенологом. З 1956 року до 1979 працював рентгенологом в поліклініках Москви.    

Був одружений двічі. У 1979 році у 56-річному віці емігрував з родиною у США. Наступного року підтвердив свої медичні знання, закінчив 2-річну ординатуру в Чиказькому університеті та працював за фахом до виходу на пенсію. 

Перед еміграцією через суд домігся внесення членів своєї родини, які загинули в окупованому нацистами Артемівську, в офіційні списки загиблих. 

У 1984-му Марк Гольдберг вніс прізвища 4-х своїх загиблих родичів в Центральну базу даних імен жертв Шоа.

дані про загибель в Артемівську Софії Корецької
Лист показань свідка, заповнений Марком Гольдбергом в 1994 році у Єрусалимі, з даними про свою розстріляну мати. Джерело: “Яд Вашем”, Центральна База даних імен жертв Шоа


Та у 1989-му встановив окремий памятник їм та всім жертвам Голокосту на Маріупольському кладовищі міста, неподалік від входу на одній з центральних алей. На ньому зображена зірка Давіда та викарбувані слова: “Загиблим від вцілілого. M.G.” 

пам'ятник жертвам Голокосту в Бахмуті
Пам’ятник, який встановив Марк Гольдберг на Маріупольському кладовищі в Бахмуті. Фото: Вільне радіо
Ініціали Марка Гольдберга на пам'ятнику жертвам Голокосту в Артемівську
Ініціали Марка Гольдберга англійською та рік встановлення пам’ятника. Фото: Вільне радіо

 

У 1999 році Марк Гольдберг видав книгу “Зі спогадів про…”, примірники якої розповсюдив бібліотеками міста. Оцифрувала книгу громадська організація “Бахмут українській”, її у форматі fb2 можна завантажити тут.

Книга спогадів Марка Гольдберга у Бахмутській бібліотеці
Книга спогадів Марка Гольдберга. Фото: Вільне радіо


Відомо, що автор спогадів контактував з краєзнавчим музеєм Бахмута. Його подальша доля Вільному радіо поки що невідома. 

Далі публікуємо від першої особи цитати з книги Марка Гольдберга про Катастрофу в його родині.  

Ми обрали найважливіші уривки з його спогадів та сформували скорочений монолог, який він розповів на сторінках своєї книги. 

СПОГАДИ МАРКА ГОЛЬДБЕРГА  ПРО ГОЛОКОСТ 

Випускний закінчився вночі 22 червня 1941-го

Випускний вечір був радісний, і настільки запаморочливий, що від нього в пам’яті нічого не залишилося, крім часу повернення додому – десь близько третьої години ночі 22-го червня 1941-го. О 12-й годині дня я прокинувся або мене розбудили, і я став слухати повідомлення наркома іноземних справ В. Молотова про те, що почалася війна. З бомбардування столиці України Києва та інших міст. Німці бомбили аеродроми в той час, як ми танцювали. Що таке війна, я собі не уявляв і не замислювався, як і багато інших.

Моє хороше здоров’я врятувало мені життя: я не залишився в Артемівську

Війна йшла повз нас. Тимчасово. Мене викликали до військкомату і разом з іншими допризовниками послали на медичну комісію. Медичний огляд поміж інших лікарів проводив доктор Махлін. Як він потім сказав мамі: “Ні до чого було причепитися”. Його співчуття зрозуміло. Я народився одночасно з його сином. Наші перші дитячі роки пройшли разом. Так моє хороше здоров’я врятувало мені життя: я не залишився в Артемівську, окупованому через два місяці німцями. У військкоматі мені повідомили, що разом з трьома іншими мене направляють вчитися в Куйбишевську військово-медичну академію.

дім доктора Махліна в Бахмуті
Дім лікаря Махліна в Артемівську. Фото: Вільне радіо


У жовтні листи перестали приходити. Газети про захоплення Артемівська не повідомляли

Я отримував листи від мами, тата, Іри, Ніни (сестри та дівчини автора спогадів,  —  ред.). З Ніною домовилися, що обійдемо цензуру (всі листи перевірялися) тим, що Ніна буде ставити крапки над буквами, з яких я складу речення. Так Ніна повідомила про невіру людей у ​​здатність Червоної Армії зупинити просування німців до Уралу. Усвідомлюючи неминучість захоплення німцями Артемівська, Ніна повідомила адресу тітки. У жовтні листи перестали приходити. У Артемівськ німці увійшли 3 жовтня 1941 року – через два місяці після мого від’їзду. У газетах про захоплення Артемівська повідомлень не було. 

Не думав тато, що німці 1941 року – це не ті німці, які були в Бахмуті у 1918 році…

У своєму останньому листі у вересні 1941 він (батько автора спогадів,  —  ред.) писав, що записався на евакуацію. Райком, райвиконком і комуністів евакуювали. Євреїв ні, хоча правителі знали, що відбувалося з євреями в Німеччині та окупованих німцями країнами. Не думав тато, що німці 1941 року – це не ті німці, які були в Бахмуті у 1918 році – люди високої побутової культури, як він мені розповідав.

довідка про евакуацію з Артемівська
Лев Гольдберг на евакуацію записувався, але в число евакуйованих так і не потрапив. Ілюстративна фото з відкритих джерел


Батьків заарештували за доносом сусідів

У перші ж тижні після приходу в Артемівськ німців батька заарештували, хоча він не був ані комуністом, ані командиром Червоної армії, або високопоставленим радянським службовцем. У німців не було на думці займатися з одним євреєм, якщо вже існував план знищення всіх євреїв. Спрацював донос сусідів, їхніх синів забрали до Червоної армії, можливо, на загибель, а у цього єврея, недорізаного буржуя, син (автор спогадів,  —  ред.) буде відсиджуватися у військовій академії в глибокому тилу?!

У магістраті, який очолював батько однокласника, антисемітів вистачало

У магістраті (міській адміністрації під час нацистської окупації міста,  —  ред) антисемітів не забракло, і заарештували спочатку батька, потім матір. Магістрат очолював учитель німецької мови Главня — батько мого однокласника протягом п’яти років навчання в школі ім. Тімірязєва, який не раз бачив мене у себе з його сином  —  ми жили один від одного в п’яти хвилинах ходьби.

фотокопія газети Бахмутська правда за 1941 рік
Оголошення в міській газеті часів окупації за підписом міського голови Главні. Фото з колекції Державного архіву Донецької області


Батька та матір розстріляли до масового знищення євреїв міста 22 січня 1942 року (масове знищення євреїв в Артемівську сталося 11 січня 1942, автор невірно вказує дату,  —  ред.) Хто розстріляв? Німці або сусіди, як Колька Медведєв, син п’янички Мітьки з нашого двору, або мій однокласник в перші 5-6 років Колька Дєєв?

Німців, не знаючи їх в обличчя, якщо не у військовій формі, ненавидіти важко, а їхніх жінок і дітей — неможливо. Знаю з власного досвіду. Своїх ненавидіти легко, знаєш за що. І немає у мене симпатії до їхніх братів і сестер, батьків та матерів. Ось чому я не шукав зустрічі з ними в мої приїзди в Артемівськ навіть через багато років.

“Якщо буде війна, нам, євреям, буде найгірше”

Ще до початку війни 1941 року мама сказала мені: “Якщо буде війна, нам, євреям, буде гірше, ніж усім”. 3 серпня 1941 року, коли війна почалася, але німці були ще далеко, від перону вокзалу відходив поїзд, який відвозив мене в Куйбишев, куди я був направлений військкоматом складати прийомний іспит у Військово-медичну академію. З вікна вагона я почув голос мами: “Марочка! Ми більше ніколи не побачимося”. Мені запам’яталися її красиві засмучені очі. Скільком би грамотіям та ерудитам-євреям ці думки врятували б життя, якби народилися в їх головах і визначили б їх дії?! 

залізничний вокзал в Артемівську
Вже невдовзі на цьому залізничному вокзалі Артемівська сидітимуть нацистські офіцери та колаборанти. Фото з колекції Бахмутського краєзнавчого музею


Після приходу німців маму заарештували слідом за татом. Їх розстріляли разом за містом через неповних 20 років після заміжжя. 

…В кінці літа (1943-го, — ред.) Артемівськ був звільнений від німців, і я написав листа батькам. Відповідь прийшла від сусідки. Моя сім’я загинула. Я втік в поле, щоб залишитися одному.

Руками гоїв німці знищили тата, маму, сестру і бабусю

Бабуся повернулася з Москви в Артемівськ на свою погибель. Не захотіла залишитися в Москві у сестри. Сказала, що її місце з дочкою. Знаю, що дівоче прізвище бабусі Бережинська. Говорила з нами виключно по-єврейськи. Завдяки їй сестра Іра та я знали їдиш. Людей вона ділила на євреїв та гоїв. Гой не ворог, але добра від нього не чекай. Якою іншою могла бути філософія єврейки з гетто минулого століття? Життя дуже швидко підтвердило правду поділу людей на євреїв та гоїв. Руками гоїв німці знищили тата, маму, сестру і бабусю. Пам’ять про бабусю — Хаю Марківну Корецьку — переживе мене.

ПІСЛЯ ВІЙНИ

У списках загиблих моєї родини не було, факт їх смерті я мав встановити у судовому порядку

У перший післявоєнний приїзд в Артемівськ … мені було не більше 35 років. Тоді в місті були дві братські могили. Одна за містом, де ховали розстріляних. У ній покоїлися тато й мама. Інша могила була на площі перед вокзалом Південно-Донецької залізниці. Тут після вигнання німців поховали кілька тисяч євреїв, замурованих в підземеллі. Тут лежали Іра і бабуся.

штольня алебастрового заводу в Артемівську
Штольня алебастрового заводу в Артемівську. Фото зроблене військовим Вермахту в окупованому Артемівську. Джерело: eBay
мешканці Артемівська упізнають вбитих у алебастровій виробці
Рештки понад 3 тисяч людей, витягнуті з алебастрової штольні Артемівська. Мешканці після звільнення міста намагаються знайти рештки рідних та близьких. Фото 1943-го року з колекції Державного архіву Донецької області
акт про злочини нацистів в Артемівську
Фотокопія Акта Сталінської обласної комісії з установлення звірств і злодіянь німецько-фашистських загарбників про похорон загиблих у камері шахти №46 м. Артемівська 17 жовтня 1943 р. Джерело: Державний архів Донецької області

 

У списках загиблих, що зберігалися в сейфі секретаря міськвиконкому, імен членів моєї сім’ї не було. Внести імена в списки можна було тільки на підставі Свідоцтва про смерть, виданого відділом РАЦС. Але для цього слід було встановити в судовому порядку факт смерті.

У рішенні Артемівського суду загибель єврейської сім’ї пояснювалася небажанням евакуюватися

Мій наступний приїзд в Артемівськ був з цією метою. Суд відбувся пізніше, за моєї відсутності. Мене представляла на суді юрист міської юридичної консультації Лідія Дмитрівна Павленко. Її білосніжна блузка контрастувала з тим, як були одягнені інші жінки. 

Лідія Дмитрівна Павленко в Артемівську
Лідія Дмитрівна Павленко (справа) у 2007 році на одній з центральних вулиць міста. Фото: Вільне радіо


Сусіди по двору дали свідчення. У рішенні суду загибель сім’ї пояснювалася небажанням сім’ї евакуюватися. Папа писав мені, що записався на евакуацію.

Так, нездатність радянського уряду запобігти масове винищення євреїв була виправдана судом. Значить, у судді була установка, як вести подібні справи. Реєстрація смерті членів моєї сім’ї була моральною необхідністю —  не пішли безслідно для Артемівська з життя мої батьки, сестра, бабуся. Була й інша причина. Я хотів мати можливість приїхати на могилу моєї сім’ї в майбутньому, з еміграції.

Після тяганини в Артемівському суді, РАЦСі та виконкомі родину Гольдберга в списки загиблих так і не внесли   

Рішення суду я відіслав до Артемівського РАЦС. Після тривалої переписки з РАЦСом через неправильну реєстрацію причини смерті (не вказано, що загинули насильницькою смертю), помилкового написання прізвищ і пересилання Свідоцтва про смерть для виправлень поштою в Артемівськ на Далекому Сході, я нарешті отримав Свідоцтво про смерть. Разом з рішенням суду представив їх секретарю Артемівського міськвиконкому для внесення імен в списки загиблих. 

Втретє я відвідав Артемівськ, вже маючи дозвіл на еміграцію. У списках загиблих імен членів моєї сім’ї не було. Як не думати, що гітлерівські злочини та їх артемівських підручних не покривалися від самого початку, коли складали списки загиблих подвірними обходами.

подружжя Гольдбергів в книзі скорботи
В Книзі Скорботи “Артемівський Бабій Яр”, виданій у 2000 році, є Гольдберги Лев та Софія (тато та мати Марка Гольдберга), але немає його сестри Ірини. Фото: Вільне радіо
імена вбитих в Артемівську євреїв
В тій же книзі зазначена “Корецька Анна Макарівна”, це може бути Корецька Хая Марківна, бабуся Марка Гольдберга. фото: Вільне радіо


З двох братських могил зробили одну, в дальньому кутку кладовища. Встановили стандартний пам’ятник жінці. Про братську могилу дехто з розпитуваних мною не знав.

братська могила жертв фашизму в Бахмуті
Так виглядала братська могила жертв фашизму на Маріупольському кладовищі восени 2020. Фото: Вільне радіо


Два будинки в моєму дворі прийшли в непридатність, і ніхто в них не жив. Я взяв трохи землі з братської могили й поїхав. З тяжким почуттям, але без жалю. Москва стала мені ближче. Ненадовго.

Як Марк Гольдберг встановлював пам’ятник жертвам Голокосту в Артемівську

Думка про те, що в Артемівську немає і сліду про моїх близьких, привела мене до рішення встановити їм пам’ятник. У цій думці мене підтримувало замовчування в написі на надгробній плиті місця поховання факту про загибель саме тисяч євреїв м. Артемівська. Через дочку Соню в Москві я звернувся до юриста Л.Д. Павленко, що представляла мене в суді у 1978 році, з проханням отримати дозвіл встановити могильну плиту на Артемівському кладовищі в пам’ять про моїх близьких. Для цього потрібні були свідоцтва про смерть та довіреність на ім’я Лідії Дмитрівни.

[Тоді Марк Гольдберг прилетів зі США в Москву, зробив таку довіреність на ім’я Артемівської юристки Павленко та приїхав в Артемівськ на менше ніж добу  —  більше не дозволив тодішній ОВІР]

Всі загиблі стали в моїх очах однією сім’єю. Пам’ятник повинен бути всім 

Дозвіл (Артемівського, — ред.) міськвиконкому на встановлення могильної плити був отриманий. Який викарбувати напис на могильній плиті? Загинули не лише мої батьки, сестра, бабуся, загинули 17-річна сусідка Ханна Зельдович, Льоня Рейзенсон, мій шкільний товариш, Коля Сміренномудренський, однокласник та товариш в молодших класах, Льоня Сагал, товариш по навчанню з Б-класу, якому проспорив п’ять руб., але він не взяв у мене грошей, Саля з будинку напроти, товариш по іграх в 5-6-річному віці, сусід Сангурський, який програвав нам, дітям, дореволюційні пластинки на грамофоні з великою трубою — всіх знайомих не перелічити. Всі загиблі стали в моїх очах однією сім’єю. Пам’ятник повинен бути всім. Схильність до лаконізму підказала напис: ЗАГИБЛИМ ВІД ВЦІЛІЛИХ. Гроші на пам’ятник дав Льова.

Фотографію пам’ятника мені прислала Соня (донька Марка Гольдберга,  —  ред.). Вона побувала в Артемівську. Тепер я побачив пам’ятник. Він був зроблений, як я хотів, по американському типу – вертикальна плита. В Артемівську це було недоречно. Тому я замовив цементний надгробок та скористався можливістю зробити огорожу.

ограда пам'ятника Марка Гольдберга
Нині від огорожі навколо пам’ятника Марка Гольдберга залишилися самі стовпчики. Фото: Вільне радіо


На офіційну церемонію зустрічі, схвалену міськкомом партії та потім описану в газеті, я не залишився і полетів додому. В Америку.

Для довідки:
Жертвами Голокосту вважають 6 мільйонів євреїв Європи. Це число закріплене у вироках Нюрнберзького трибуналу. Проте повного поіменного списку жертв не існує. У Національному Меморіалі Катастрофи (Шоа) та Героїзму «Яд Вашем» в Єрусалимі зберігаються персональні документи, що свідчать про приблизно 4 мільйони поіменно ідентифікованих жертв. Через те що часто єврейські громади знищували цілком, не залишалося рідних, близьких, друзів, які могли б повідомити імена загиблих. Увічнити імена загиблих під час Голокосту євреїв можна тут
 

Читайте також:


Завантажити ще...