Згідно з законом про запобігання корупції, всі держслужбовці мають подавати щорічну декларацію про статки й доходи. Компанія декларування 2021 року вже стартувала і повідомити про свої статки та майно можна буде до 31 березня. В цьому матеріалі ми розповімо вам покроково, як подавати декларацію без помилок.
Під декларування потрапляють: президент, його підлеглі з офісу президента, міністри, народні депутати, депутати, всі посадовці в органах місцевого самоврядування, посадовці комунальних та державних підприємств, військові-керівники та правоохоронці, крім секретних оперативників.
Компанія декларації — це один з інструментів боротьби з корупцією. Декларація потрібна для того, щоб слідкувати за зростанням або зменшенням доходів і статків посадовців, щоб бачити, якщо вони декларують більше майна, ніж заробляють тощо. Завдяки деклараціям можна прослідкувати, наприклад, що держслужбовець офіційно отримує мало, але задекларував коштовну автівку.
Спочатку зайдіть на портал НАЗК за посиланням. Оберіть спосіб входу у свій кабінет, введіть пароль та натисніть кнопку “Увійти”. Знизу у вас з’являється таблиця, біля якої натисніть на кнопку “Подати декларацію”.
Під час заповнення декларації у вас будуть під рукою кілька інструментів, які допоможуть вам в заповненні документу. Один з них — це онлайн допомога.
Якщо у вас виникнуть якісь проблеми чи ви не зрозумієте як щось заповнювати, то ви можете натиснути на зелений маркер на екрані праворуч і попросити про допомогу в режимі онлайн спеціаліста.
Також, під час заповнення ви можете бачити, на якій стадії той чи інший пункт. Наприклад, олівець означає, що ви зараз редагує певний пункт, сірий годинник вказує, що ви ще не редагували цей об’єкт, червоний знак оклику — що в цій рубриці у вас виникла помилка і ви не заповнили обов’язковий пункт.
Знайомство з вами
Спочатку заповніть свої контактні дані. Вам необхідно вказати прізвище, ім’я, по батькові, адресу проживання та посаду. Також оберіть тип декларації, яку ви подаєте. Наприклад “щорічна декларація” та оберіть період, за який ви будете звітувати. В цьому випадку це 2020 рік.
Родичі
В цьому пункті вам необхідно вказати своїх членів родини. Сюди вказують дружину або чоловіка, матір або батька, а також дітей з якими ви живете. Крім того, вказувати також необхідно й цивільного чоловіка чи дружину, або іншу людину, з якою ви проживаєте більш ніж 183 дні за рік, і маєте спільне майно. Якщо таких немає, то ви пропускаєте цей розділ. Для цього натисніть кнопку “Відсутні”.
Нерухомість
В пункті №3 ви маєте вказати чи є у вас нерухомість. Вам необхідно вказати площу будинку, земельної ділянки, нежитлового будинку чи квартири, вказати їхній реєстраційний номер, та місцезнаходження. Також можна обрати чи володієте ви об’єктом повністю, або ділите частинами з кимось. Якщо немає нерухомості, то ставте відповідну галочку біля необхідної помітки.
За такою ж схемою потрібно заповнити пункт №4 “Незавершене будівництво”. До таких об’єктів відносяться будинки чи дачі, які досі будуються тощо.
Прикраси, одяг тощо
В рубриці цінне рухоме майно ви маєте вказати, чи є у вас якісь коштовні речі. Наприклад, якщо у вас є сережки, одяг чи годинник які коштують понад 20 270 гривень/штука, то ви маєте вказувати їх у декларації. Для цього вкажіть тип речі, її бренд та вартість. Якщо таких речей немає — поставте відповідну позначку.
Транспорт
Якщо у вас або у вашій родині є машина, мотоцикл, причеп, човен або літак, то ви це також маєте вказувати у декларації. Для цього у рубриці №6 оберіть тип транспортного засобу, його рік випуску, суму, за яку ви купили об’єкт тощо. Якщо ТС немає — ставте позначку “Відсутня”.
Цінні папери та корпоративні права
Деякі люди інвестують гроші в акції або мають корпоративні права в тій чи іншій фірмі. Такі дані також обов’язково вносяться у декларацію. Якщо у вас є цінні папери, обираєте відповідну рубрику. Вкажіть туди дані про тип паперів, дату, коли ви їх отримали, їхню вартість тощо. Аналогічно і з рубрикою “корпоративні права” та “юридичні особи”. Тут ви маєте також вказати відсоток, яким ви володієте у фірмі.
Нематеріальні активи
Коли людина зберігає гроші у доларах чи гривнях або будь-якій іншій валюті, то це — матеріальні активи. А якщо в людини є біткоїни або інші віртуальні валюти, то це вже відноситься до нематеріальних активів. Крім того, до цього пункту відноситься авторське право, винахід тощо.
Доходи та збереження
В рубриці про доходи людина має вказати скільки вона або її родич заробили у звітному році. Ви маєте вказати усі прибутки ваші та вашої родини(у т.ч. спадщину, зарплату, відсотки, призи, страхові виплати, гонорари тощо). Також необхідно вказати скільки саме грошей ви заробили та від кого ви їх отримали. Щоб дізнатись інформацію про офіційні свої доходи ви можете замовити довідку у податкової. Ми вже робили онлайн-інструкцію, як це можна зробити не виходячи з дому, за кілька хвилин: Як отримати довідку про доходи онлайн.
У наступній рубриці ви маєте вказати, чи зберігаєте ви або ваші родичі гроші готівкою або на рахунках банків. Так само, в пункті №12.1 варто вказати відкриті рахунки в установах.
Кредити та займи
В пункті №13 ви маєте вказати, чи є у вас якісь фінансові зобов’язання. Тобто якщо у вас є кредит, ви займали в когось офіційно гроші, то це треба вказати у документі. Так само варто зазначити, якщо вас вказали у договорі про кредит як поручителя. Якщо кредитів немає — ставте позначку “Відсутня” і йдемо далі.
Коштовні покупки
Якщо ви придбали якусь коштовну річ, то вам потрібно це вказати в декларації. Це можуть бути купівля авто чи квартири, або оренда. У відповідній вкладинці потрібно вказати скільки саме грошей ви витратили й що придбали.
Робота за сумісництвом
Представники деяких професій також працюють паралельно як вчені. Наприклад, працівник сервісного центру може приходити викладати лекції в автошколах, а головний лікар працювати у медичному навчальному закладі. Тож якщо такі підробітки у людини були, то варто вказати це у декларації і зазначити, чи була ця робота оплачуваною та в кого ви підробляли.
Якщо ж ви є представником якоїсь громадської організації чи якоїсь фірми, то це також потрібно вказувати. Для цього треба заповнити рубрику “організаційно-правова форма”, “назва організації” та “код в ЄДР”.
Під час заповнення декларації документ постійно автоматично зберігається. Це потрібно для того, щоб ви могли перервати заповнення документа, відволіктися на інші справи та продовжити роботу з пізніше. Для цього, коли ви знову увійдете у свій електронний кабінет НАЗК, ваша чернетка декларації вже буде відображатись у відповідній рубриці.
Після того як ви заповнили документ, натисніть справа зверху на кнопку “Подати документ”. Уважно перевірте його, і якщо знову хочете почекати перед відправкою, то натисніть “В мої документи”. Коли ви вже впевнені, що все правильно заповнили, то поставте галочку біля підтвердження та натисніть “Підписати документ”. Підпишіть його будь-яким зручним для вас методом і відправте документ натиснувши жовту кнопку “Подати декларацію”.
Читайте також: