Печатки та документи більшості з цих фірм зараз під арештом, а раніше лежали в одній квартирі. Їх зберігала людина, яка за версією правоохоронців причетна до фінансування бойовиків на окупованій частині Донеччини та в Криму. Так можна описати компанії, яким довірили ремонт мосту у Святогірську. Тендер вони отримали не напряму, а через фірму-генпідрядника. І кінцеві виконавці тепер пов’язані із колишнім начальником Донецького облавтодору.
Міст через Сіверський Донець, який веде зі Святогірська до села Тетянівка та Святогірської Лаври, зруйнували влітку 2022-го. Торік, після звільнення Святогірська від окупантів, у ДонОДА заплатили за проєкт реконструкції переправи 2 мільйони 997 тисяч 821 гривню.
Нині ж в обласному департаменті розвитку базових галузей промисловості замовили реконструкцію мосту за 141 млн 269 тис. 175 грн. Це гроші державної субвенції.
У вартість входить демонтаж деяких зруйнованих конструкцій та будівництво нових. Також підрядник має облаштувати очисні споруди та дощову каналізацію, прокласти електрокомунікації (там буде 104 світильники), облаштувати тротуари (їх покриють плиткою, у тому числі тактильною), поставити світлофори (12 штук), нанести дорожню розмітку та зробити огорожі й сходи.
За договором, завершити усі роботи підрядник має до 30 листопада 2024-го.
Контракт на ремонт мосту у Святогірську підписали із слов’янською компанією “Перша українська дорожньо-будівельна компанія”. Ця фірма з 2017-го активно ремонтує дороги на Донеччині та Київщині — вона перемогла у 388 закупівлях на суму 1,98 млрд грн. Більшу частину з цих коштів (1,3 млрд грн) підприємству заплатили у департаменті розвитку базових галузей промисловості ДонОДА.
Компанія фігурує у кримінальному провадженні щодо розтрати бюджетних коштів на ремонті доріг у Київській області. Зокрема, там йдеться про те, що кілька підрядників (серед яких “Перша українська дорожньо-будівельна компанія”) уклали асфальт із порушенням технологій та не мали відповідних ресурсів, аби виконувати ремонтні роботи.
За даними порталу YouControl, у фірми кілька власників. Це:
Зазначимо, що всі ці люди (окрім Станіслава Макарова) також мають спільний бізнес з колишнім керівником Донецького облавтодору Віктором Коркішком. А Олександр Гарбуз має спільне майно із правоохоронцем Максимом Кіріндясовим (колишнім начальником міліції у Донецьку).
“Перша українська дорожньо-будівельна компанія” не єдина фірма, яка отримає бюджетні гроші за ремонт мосту у Святогірську. Підрядник платить субпідряднику, орендує техніку та закуповує матеріали в інших підприємств. Вони пов’язані між собою — більшість мають одних і тих самих власників, збігаються й деякі контактні номери.
“Це звичайна історія. На тендер виставили фірму, яку не шкода підставити під обшуки, а все виконують твої ж фірми, до яких з обшуками вже не прийдеш, бо вони всього-на-всього виконавці. Так влаштований український бізнес для захисту від правоохоронців”, — пояснює співзасновник проєкту “Ліга антитрасту” Юрій Ніколов.
Зазначимо, за договором, який уклали з фірмою, за якість робіт та матеріалів чи ймовірні порушення перед замовником відповідає виключно підрядник. Тобто й претензії, якщо такі будуть, висуватимуть цій компанії, а не усім іншим, хто виконує більшу частину робіт.
58% від суми контракту (тобто 81 936 121 грн) ТОВ “Перша українська дорожньо-будівельна компанія” заплатить субпідряднику — підприємству зареєстрованому на Київщині “Київдортехнологія“.
Ця фірма належить вже згаданому експосадовцю Віктору Коркішку. Підприємство фігурує у кримінальних провадженнях, зокрема щодо розкрадання бюджетних грошей на ремонтах доріг.
Підприємство займеться демонтажними, земляними та укріплювальними роботами, зведе опори і прогонові будови, облаштує систему відведення води, займеться фінішним покриттям та антикорозійним захистом конструкцій.
Окрім підрядника та субпідрядника бюджетні гроші отримають ще кілька пов’язаних фірм. У них підприємства орендують техніку та купують матеріали.
Так, підрядник “Перша українська дорожньо-будівельна компанія” за документами не має власної важкої техніки — є лише зварювальні апарат та інвертор, мініелектростанції, електромолоток і компресори. Тож трактори, асфальтоукладачі, екскаватори, самоскиди, вантажні автомобілі та інше головний підрядник орендуватиме у фірми “Компанія Містдорбуд”. Обидва підприємства вказують той самий контактний номер.
Фірмою керує колишній керівник Краматорського КП “Дільниця по ремонту, утриманню автошляхів та споруджень на них” Вадим Чайка. А серед власників — експосадовець Коркішко та ті ж самі люди, що володіють компанією-підрядником (Ішанкулов, Гарбуз, Кривчиков, Малихіна, Постол). Тобто, власники одного підприємства перераховують підрядні гроші за послуги іншому своєму ж підприємству.
Аналогічна ситуація й у субпідрядника “Київдортехнологія” (компанія Віктора Коркішка). Ця фірма орендує техніку у ТОВ “Будівельна компанія Будмонтажпроект” та ТОВ “Тагбуд”. Перше підприємство належить Коркішку, Гарбузу та Постолу, а “Тагбуд” має спільний контактний номер з “Київдортехнологією”.
Зазначимо, що на формі людей, які нині ремонтують міст у Святогірську, немає логотипів жодної з цих компаній. Це не порушення. Окрім цього, за договором підрядник має право не вказувати у документах відомості про субпідрядників, якщо платить їм менше ніж 20% від загальної суми договору.
Ще у кількох фірм (деякі також пов’язані із цією бізнес-групою) підрядники закуповують асфальтобетонні суміші. Це:
16 червня 2022-го правоохоронці відкрили кримінальну справу щодо ймовірного фінансування незаконних збройних формувань.
У цій кримінальній справі два основних фігуранти — людина, яка за версією слідства працює та платить податки росіянам на окупованих територіях України, та людина ймовірно причетна до цього бізнесу.
Обидва перебували на підконтрольній українській владі території, у них провели обшуки. У першого фігуранта знайшли фінансово-господарську документацію фірм, зареєстрованих за “законами” т.з. “ДНР”, окупованого Криму та Росії.
Також у цієї людини вилучили гроші (151 340 доларів США, 16 680 євро та 13 000 рублів), телефони і тримачі для сім карток, які працюють у Криму та на окупованій частині Донеччини.
Другого фігуранта правоохоронці називають причетним до ймовірного злочину. У квартирі, де він жив, правоохоронці знайшли документи та печатки десятків фірм, які ремонтують дороги на Донеччині.
Серед іншого, у цієї людини вилучили та заарештували й документи фірм, які розділять між собою гроші за ремонт мосту у Святогірську:
У матеріалах судової справи йдеться: всі ці документи у власності однієї людини. Їх слідчі визнали доказами у справі щодо ймовірного фінансування бойовиків.
Нам не вдалося встановити хто саме фігурує у кримінальному провадженні щодо роботи на окупованих територіях України за законами росіян та наразі знаходиться під слідством.
Ми намагалися зв’язатися із підрядником “Перша українська дорожньо-будівельна компанія” та поставити йому питання щодо викладеного вище.
Фірма вказує два контактні номери. За першим нам повідомили, що це не номер цього підприємства та кинули слухавку. За другим номером ніхто не відповідає.
Не вдалося знайти підрядника і за місцем його реєстрації у Слов’янську. Будівля за адресою вул. Заводська, 2 зруйнована обстрілами, там нікого немає.
Вільне радіо оновить цей матеріал, якщо вдасться поспілкуватись з представниками фірми, яка ремонтує міст у Святогірську.