Під час боїв за Маріуполь навесні 2022-го російські загарбники знищили місцевий залізничний вокзал, де в залі очікування була унікальна мозаїка. Тепер на його місці зводять новий, аби “відновити залізничне сполучення” між іншими тимчасово окупованими містами Донеччини та Ростовською областю Росії. На якому етапі будівництво у квітні 2024-го та коли його планують завершити — читайте далі.
Про початок будівництва нового вокзалу в тимчасово захопленому Маріуполі на Донеччині 5 квітня повідомила директорка російського Єдиного інституту просторового планування Діна Саттарова.
“На базі залізничної станції Маріуполь пропонується створити транспортно-пересадочний вузол, який включатиме в себе новий залізничний вокзал, автовокзал і морський пасажирський порт. Наразі ведеться будівництво нової будівлі залізничного вокзалу в рамках реалізації першої черги”, — цитують Саттарову у пропагандистському медіа “Донецьке агентство новин”.
Як стверджують окупанти, нова будівля має стати “великим транспортно-пересадочним вузлом”. Залізничний вокзал, за їхнім задумом, має вміщувати 1150 пасажирів, водночас автовокзал — 150. Завершальним етапом стане будівництво морського пасажирського вокзалу (щоправда, судна з Маріуполя зможуть курсувати лише до Росії).
У червні 2023-го у псевдоміністерстві транспорту “ДНР” заявляли, що завершити роботи на залізничному вокзалі мають у другому кварталі 2024-го. Вочевидь, окупанти не вкладаються у графік, адже терміни завершення будівництва посунули. Зокрема, на початку березня цього року віце-прем’єр Росії Марат Хуснуллін заявив, що вокзал може запрацювати до кінця 2024 року.
20 березня 2024-го у мережі оприлюднили відео з кадрами з вокзалу та території навколо. З нього видно, що неподалік розмістили кілька будівельних кранів, а територію навколо вокзалу загородили парканом із профнастилу. Російські будівельники наразі працюють над фасадом.
“Відновлення залізничного сполучення — дуже важлива тема для всього регіону. Після звільнення Авдіївки та віддалення лінії зіткнення з’являється можливість відновити сполучення між Донецьком, Ясинуватою, Макіївкою та Ростовською областю”, — заявив ватажок квазіформування “ДНР” Денис Пушилін.
Залізничний вокзал у в Маріуполі вже відбудовували після Другої світової війни. У 1970-х роках відновлену будівлю вирішили змінити.
“Архітектори задумали її легкою і повітряною як усередині, так і зовні. Стіни залу очікування на другому поверсі прикрасили своїми роботами місцеві художники. Мозаїку, присвячену мужній праці металургів, талановито та з великою експресією виконали монументалісти Валентин Константінов і Лель Кузьминков. Протилежна до неї стіна була прикрашена дерев’яним різьбленим панно художника Олексія Бочарова, на якому зображено стилізовану карту залізниць країни”, — цитує краєзнавця із Маріуполя Сергія Бурова видання MRPL.CITY.
Навесні 2022-го, під час боїв за місто, російські окупанти зруйнували будівлю вокзалу майже вщент. На світлині, яку у квітні 2022-го зробили журналісти Reuters, видно, що будівля вигоріла практично дотла, а те, що від неї залишилося, затягнуте чорною кіптявою. Унікальне мозаїчне панно Константінова та Кузьминкова теж було знищено.
Нагадаємо, росіяни почали активно розбудовувати залізницю на захоплених територіях. Вони хочуть зробити прямий сухопутний шлях з Ростова-на-Дону до Криму через Маріуполь, а ще в обхід вже існуючих колій будують гілку з Маріуполя до Донецька. В окремому матеріалі ми докладно розповіли, де прокладають колії та як це може вплинути на хід війни.