Окупанти розтрощили залізничний вокзал у Маріуполі, а тепер будують новий: що відомо
Під час боїв за Маріуполь навесні 2022-го російські загарбники знищили місцевий залізничний вокзал, де в залі очікування була унікальна мозаїка. Тепер на його місці зводять новий, аби “відновити залізничне сполучення” між іншими тимчасово окупованими містами Донеччини та Ростовською областю Росії. На якому етапі будівництво у квітні 2024-го та коли його планують завершити — читайте далі.
Що відомо про будівництво залізничного вокзалу в окупованому Маріуполі
Про початок будівництва нового вокзалу в тимчасово захопленому Маріуполі на Донеччині 5 квітня повідомила директорка російського Єдиного інституту просторового планування Діна Саттарова.
“На базі залізничної станції Маріуполь пропонується створити транспортно-пересадочний вузол, який включатиме в себе новий залізничний вокзал, автовокзал і морський пасажирський порт. Наразі ведеться будівництво нової будівлі залізничного вокзалу в рамках реалізації першої черги”, — цитують Саттарову у пропагандистському медіа “Донецьке агентство новин”.
Як стверджують окупанти, нова будівля має стати “великим транспортно-пересадочним вузлом”. Залізничний вокзал, за їхнім задумом, має вміщувати 1150 пасажирів, водночас автовокзал — 150. Завершальним етапом стане будівництво морського пасажирського вокзалу (щоправда, судна з Маріуполя зможуть курсувати лише до Росії).
У червні 2023-го у псевдоміністерстві транспорту “ДНР” заявляли, що завершити роботи на залізничному вокзалі мають у другому кварталі 2024-го. Вочевидь, окупанти не вкладаються у графік, адже терміни завершення будівництва посунули. Зокрема, на початку березня цього року віце-прем’єр Росії Марат Хуснуллін заявив, що вокзал може запрацювати до кінця 2024 року.
20 березня 2024-го у мережі оприлюднили відео з кадрами з вокзалу та території навколо. З нього видно, що неподалік розмістили кілька будівельних кранів, а територію навколо вокзалу загородили парканом із профнастилу. Російські будівельники наразі працюють над фасадом.
“Відновлення залізничного сполучення — дуже важлива тема для всього регіону. Після звільнення Авдіївки та віддалення лінії зіткнення з’являється можливість відновити сполучення між Донецьком, Ясинуватою, Макіївкою та Ростовською областю”, — заявив ватажок квазіформування “ДНР” Денис Пушилін.
Яким був залізничний вокзал у Маріуполі до відкритої війни
Залізничний вокзал у в Маріуполі вже відбудовували після Другої світової війни. У 1970-х роках відновлену будівлю вирішили змінити.
“Архітектори задумали її легкою і повітряною як усередині, так і зовні. Стіни залу очікування на другому поверсі прикрасили своїми роботами місцеві художники. Мозаїку, присвячену мужній праці металургів, талановито та з великою експресією виконали монументалісти Валентин Константінов і Лель Кузьминков. Протилежна до неї стіна була прикрашена дерев’яним різьбленим панно художника Олексія Бочарова, на якому зображено стилізовану карту залізниць країни”, — цитує краєзнавця із Маріуполя Сергія Бурова видання MRPL.CITY.
Навесні 2022-го, під час боїв за місто, російські окупанти зруйнували будівлю вокзалу майже вщент. На світлині, яку у квітні 2022-го зробили журналісти Reuters, видно, що будівля вигоріла практично дотла, а те, що від неї залишилося, затягнуте чорною кіптявою. Унікальне мозаїчне панно Константінова та Кузьминкова теж було знищено.
Нагадаємо, росіяни почали активно розбудовувати залізницю на захоплених територіях. Вони хочуть зробити прямий сухопутний шлях з Ростова-на-Дону до Криму через Маріуполь, а ще в обхід вже існуючих колій будують гілку з Маріуполя до Донецька. В окремому матеріалі ми докладно розповіли, де прокладають колії та як це може вплинути на хід війни.
Цей матеріал опубліковано за підтримки Європейського фонду за демократію (EED). Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію EED. Інформація чи погляди, висловлені у цьому матеріалі, є виключною відповідальністю його авторів.