Наразі по всій Україні тривають ремонти кілометрів трас і місцевих доріг. Але в країні все одно залишаються дороги з ямами. Через погані дороги чимало людей регулярно їздять на СТО. Ремонти подекуди коштують не одну тисячу гривень. Ми розпитали у правозахисника, що робити, якщо ви потрапили на машині в яму, та як отримати компенсацію від держави на ремонт.
.
Уявімо ситуацію: ви їдете на машині по трасі або по дорозі в місті, не встигаєте повернути та влітаєте в яму. Наприклад, у вас зламався бампер або щось сталося з колесом. Спочатку, телефонуємо в 102.
“Перш за все потрібно викликати поліцію, записати контакти очевидців ДТП, якщо, звичайно, такі є. До приїзду працівників поліції необхідно зафіксувати на фото або відео пошкодження авто, стан дорожнього покриття, яму, яка стала причиною ДТП, ну і взагалі все, що пов’язано із самою аварією”, — розповідає Вільному радіо правозахисник Олександр Закриничний.
Він зазначає, що обов’язково потрібно всі фото і відео матеріали зберегти і не видаляти, допоки ви не отримаєте компенсацію.
“Після приїзду поліції треба наполягати на складанні протоколу за ч. 4 ст. 140 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Ця стаття передбачає відповідальність посадових осіб дорожньо-експлуатаційних організацій за порушення правил утримання автомобільних доріг. Це важливий пункт, на якому я акцентую увагу. Тобто як причина події повинно бути зазначено, що ДТП або пошкодження авто сталося через стан дорожного покриття. Окремо акцентую увагу, що ключовим елементом протоколу буде відображення глибини самої ями”, — зазначає Олександр Закриничний.
Згідно з вимогами Державного стандарту України щодо безпеки дорожнього руху, автомобільних доріг (ДСТУ 3587-97), на автодорозі глибина ями не має перевищувати 4 см.
Правозахисник Олександр Закриничний пояснює, що якщо поліція не хоче складати адмінпротокол за необхідною статтею, то в розмові потрібно вказувати на свої права.
“Дуже часто працівники поліції будуть вигадувати історії, типу “ви не обрали безпечної швидкості руху” або “не слідкували за дорожньою обстановкою”. Дуже часто таке буває. Тому вказують, типу ви самі і винні. Але я рекомендую не звертати на це уваги та наполягати на складанні протоколу саме за ч. 4 ст. 140 КУпАП. Варто також повідомити працівникам поліції, які будуть на місці ДТП, що згідно зі статтею 14 Закону про дорожній рух, ви маєте право на безпечні умови дорожнього руху, і те що знак, який попереджає про неналежний стан дорожнього покриття, відсутній. Як це буває зазвичай”, — каже правозахисник.
Однак, якщо поліцейські все ж склали протокол за іншою статтею, то Олександр каже, що це все одно не заважає після доведення невинуватості в суді подати цивільний позов про компенсацію.
Також, якщо працівник поліції відмовиться фіксувати глибину вибоїни або відмовиться фіксувати інші деталі, про це потрібно обов’язково зазначити у своїх поясненнях. Під час складання протоколу варто слідкувати, щоб все було записано вірно.
“Також бажано на місце ДТП викликати представників дорожньої служби, балансоутримувача”, — додає Олександр Закриничний.
Наприклад, якщо це за містом, власником дороги може бути “Укравтодор”, а якщо в місті — місцеве управління або департамент управління дорогами чи житлово-комунального господарства.
“Довідка про пошкодження транспортного засобу складається на місці ДТП. Всі копії протоколу про ДТП, схеми ДТП, можна отримати звернувшись до поліції. Надалі потрібно звернутися до офіційного СТО або експерта оцінювача та зберегти всі чеки по ремонту автомобіля. Якщо працівники поліції були об’єктивні та склали протокол за необхідною статтею, вони направлять протокол і всі документи до суду. Я рекомендую особисто приходити на розгляд даної справи або через адвоката представляти свої інтереси”, — каже Олександр Закриничний.
Коли ж суд виніс рішення про провину балансоутримувача дороги, то можна вже подавати в суд цивільний позов до балансоутримувача про стягнення компенсації.
“Ви повинні в довільній формі зазначити все від А до Я: по якій трасі їхали, як все це сталося, в тому числі й відомості про складання самого протоколу. Я би радив все-таки тим громадянам, які бажають отримати відшкодування, все-таки залучати адвокатів. Тому що як показує практика, люди починаються звертатися по правовову допомогу вже тоді, коли йде остання інстанція або виконавче провадження. Тому без надання правової допомоги це буде набагато складніше зробити. Наразі в кожній області, в кожному райцентрі та місті є безкоштовна правова допомога” — каже правозахисник Олександр Закриничний.
Правозахисник Олександр Закриничний каже, що згідно з законодавством граничної планки розміру компенсації немає.
“Все залежить від пошкодження самого транспортного засобу. Головне щоб були збережені чеки й висновок експерта. Звичайно, можна також вимагати моральну компенсацію. Немає фіксованої суми розміру моральних збитків, це може бути як 10, так і 100 тисяч гривень. Якщо питання стосується ще й здоров’я, то тут однозначно потрібно вказувати в позовні вимоги про відшкодування моральних збитків”, — пояснює правозахисник.
Зі свого досвіду роботи з клієнтами Олександр каже, що не багато людей хочуть займатися цією бюрократією та особливостями в таких ситуаціях.
“Особливо, це стосується незначних пошкоджень. Наприклад, якщо потрапив у яму і колесо лише було пошкоджено, але він розуміє, що поліція, складання протоколу, експертна оцінка, ремонт і в тому числі суд вийдуть дорожче, ніж виїхати на СТО і просто відремонтувати автомобіль, то звичайно людина цим питанням займатися не буде. А якщо ми говоримо про більш глобальні речі, коли там пошкодження, наприклад, більш ніж на 50 тис гривень, тоді звичайно є принципові громадяни, які будуть цим питанням займатися”, — підкреслює Олександр Закриничний.
Читайте також:
Цей матеріал опубліковано за підтримки Європейського фонду за демократію (EED). Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію EED. Інформація чи погляди, висловлені у цьому матеріалі, є виключною відповідальністю його авторів.