“Україною керують ззовні”, “Україна – країна фашистів”. Такі тези нерідко можна зустріти у пропагандистських ЗМІ, пов’язаних із Росією. Боротися з довірою людей до цих та інших хибних наративів будуть у Мінкульті.
За словами міністра культури та інформаційної політики України Олександра Ткаченка, потреба у запуску проєкту з медіаграмотності назрівала давно, а з початком російської агресії підсилилася ще дужче.
Проєкт розрахований на 2021 – 2022 роки. Мету поставили амбітну: за цей час навчити 90 відсотків українців розумітися на інформації та виокремлювати фейки.
Загальна програма з медіаграмотності буде спрямована на всі верстви населення та матиме кілька напрямків:
“Медіаграмотність охоплює кілька сфер. По-перше, ми почали співпрацю з МОН щодо організації певних курсів чи напрямків у школах і вишах, уже є напрацювання різних громадських організацій стосовно цього. Ми запускаємо національну платформу з медіаграмотності. Є різні інформаційні кампанії, які проводяться завдяки медіа, блогерам. Цей процес потрібно просто масштабувати”, – розповів Олександр Ткаченко на зустрічі з журналістами в Українському кризовому медіа-центрі.
Проєкт запустять як у великих містах, так і у віддаленій місцевості. До сіл і селищ доїдуть щойно пандемія коронавірусу збавить оберти й можна буде зняти маски.
“Стосовно сільського населення і старшого покоління, скоріш за все буде йтися про напрацювання, які використовували в Європі наші колеги. Це, так би мовити, переїзні бригади, які їздять невеличкими містами й селами та проводять відкриті курси з медіаграмотності”, – пояснює концепцію міністр.
Одним із найпотужніших джерел фейків в українському медіапросторі є російська пропаганда. Співавторка дослідження про вплив хибної інформації на мешканців сходу та півдня України, менеджерка проєктів ГО “Детектор медіа” Ксенія Ілюк каже: 40% респондентів відповіли, що мають доступ до російських ресурсів, а 12% заявили, що довіряють всьому, що там кажуть.
“Ми припускаємо, що ця цифра значно вища, тому що коли люди відповідали на це питання, дуже часто вони не те щоб відмовлялися, а радше просто замовчували це і боялися дати соціально неприпустиму відповідь”, – говорить Ксенія Ілюк.
Майже три чверті від загального обсягу неправдивої інформації з телевізора припадали на телеканали, які належать Віктору Медведчуку – “112 Україна”, “NewsOne” та “Zik”. Зараз ці канали заблоковані в телеефірі, але продовжують свою діяльність в інтернеті під новою назвою.
Серед найпоширеніших тез, які проштовхують (про)російські пропагандисти на українських каналах – такі:
Усе це сприяє суспільному невдоволенню і зневірі та лише грає на руку Москві, яка прагне змінити режим в Україні на проросійський, впевнені автори дослідження.
Просувати ці наративи допомагають фейкові експерти під виглядом незалежних, яких запрошують до студій телеканалів. Насправді ж вони лояльні власникам мовників.
Співавторка дослідження “По той бік екрана” додає: найбільше на вразливість до дезінформації впливають рідна мова споживача, його вік, віросповідання та економічні орієнтації.
Повне дослідження читайте на сайтах Детектор медіа та УКМЦ.
Зазначимо, поки що програми з медіаграмотності в Україні проводять місцеві та міжнародні організації за донорські кошти.
Матеріал підготовлений у співпраці з Українським кризовим медіа-центром та Естонським центром східного партнерства.
Читайте також: