“Ваша картка заблокована”. Як уберегти свої гроші від шахраїв
Ці кілька порад допоможуть вам вчасно виявити інтернет- і телефонних злочинців та не стати їхньою жертвою.
Що треба знати про кібершахрайство в Україні
Як зазначив під час брифінгу в Українському кризовому медіацентрі начальник Київського управління кіберполіції Іван Тимошенко, останнім часом шахраї все частіше переходять в онлайн-площину.
“За минулий рік до кіберполіції загалом надійшло близько 48 тисяч звернень. Слід зазначили, що це вдвічі більше, ніж у 2020 році”, — розповідає Іван Тимошенко.
Серед найпоширеніших способів шахрайства — продаж неіснуючих товарів або послуг, зазначає начальник київської кіберполіції. Також багато людей постраждали від телефонних злочинців: фіктивних працівників банків чи фінансових організацій. Не стоять осторонь і організатори т.з. “фінансових пірамід” та кредитні шахраї.
“У 2021 році з’явилась негативна тенденція щодо оформлення онлайн-кредитів на громадян шляхом отримання доступу до сім-картки, що надалі дає можливість зловмисникам отримати доступ до інтернет-банкінгу і, як результат, здійснити оформлення кредитів”, — зазначає поліцейський.
Як уберегтися від шахраїв в інтернеті
На Донеччині, як і по всій країні, левову частку шахрайських схем торік склали продажі фейкових товарів через інтернет.
Минулого року в регіоні зафіксували 530 злочинів у сфері інтернет- та телефонного шахрайства. Про це журналістам Вільного радіо повідомили в поліції Донеччини. Ще 82 жертви шахраї обдурили вже з початку 2022 року.
Аби уникнути найчастіших способів розводу при купівлі або продажі товарів через інтернет, правоохоронці радять звертати увагу на наступні “дзвіночки”:
- ціна на обраний вами товар значно нижча, ніж в інших продавців на майданчику;
- обов’язкова “умова” продавця — повна передоплата або аванс за товар;
- продавець нещодавно зареєструвався на сайті;
- продавець погоджується розраховуватися тільки в анонімній електронній системі платежів;
- продавець просить повідомити термін дії картки, коди, одноразові паролі, які надходять на телефон. Ці дані є секретними та не потрібні при переказі грошей;
- продавець надсилає посилання на сторінку з товаром, де потрібно ввести повні реквізити вашої банківської картки. На оригінальній сторінці цієї інформації для оплати не просять. До того ж адреса фейкової сторінки відрізняється від справжньої.
Якщо ви помітили один або декілька таких “дзвіночків” під час спілкування з продавцем, варто відмовитися від покупки.
Правила безпечного онлайн-шопінгу:
- завжди перевіряйте інформацію про продавця (наприклад, почитайте відгуки про нього в інтернеті);
- при отриманні товару на пошті завжди перевіряйте його перед оплатою;
- використовуйте функцію післяплати (наприклад, накладений платіж);
- ніколи не повідомляйте свої персональні дані (термін дії банківської картки, коди, одноразові паролі, які надходять на телефон тощо) невідомим людям;
- ніколи не переходьте за посиланням, які надсилають вам незнайомі люди (у тому числі й продавці). Такі посилання частіше за все можуть вести на “фішингові” сайти, які виманюють особисті дані покупця.
Як розпізнати фейкового “працівника служби безпеки банку”
Другий найпоширеніший вид шахрайства на Донеччині — телефонний, який злочинці здійснюють здебільшого під виглядом працівників банка.
“Мета злочинців – виманити у людини особисту інформацію, яка дозволить встановити контроль над її рахунком. Аферисти використовують методи переконливого впливу, спеціалізовану лексику”, — розповідає заступник начальника відділу комунікацій поліції Донеччини Олександр Полосухін.
Ознаки того, що з вами розмовляє шахрай:
- “служба безпеки банку” телефонує зі звичайних мобільних номерів;
- від вас вимагають CVV-код вашої картки, інші персональні дані або просять продиктувати коди з СМС-повідомлень;
- “працівник банку” наполягає на негайному рішенні та намагається маніпулювати вами;
- вас просять переказати гроші на інший рахунок (наприклад задля збереження ваших коштів);
- вас “інформують” про блокування картки або незвичний платіж та пропонують виконати дії для збереження коштів.
“У цьому випадку поліція рекомендує припинити розмову та самому передзвонити в банк за номером, вказаним на зворотному боці банківської картки, або особисто відвідати відділення банку. В жодному разі не встановлювати на свій пристрій додатки за рекомендацією осіб, що дзвонять від імені банку”, — каже правоохоронець.
Що робити, якщо загубили телефон
Загубивши смартфон, ви ризикуєте разом з ним втратити не лише цінні фотографії, а й гроші. Бо мало хто відводить під фінансовий номер додатковий гаджет.
“Річ у тому, що наші люди не знають основних правил користування своїми мобільними пристроями, і це використовують шахраї. Схем дуже багато. Ключиком до всіх них є наш телефон. Людина втратила телефон — вона втратила й зарплатну картку. Але разом з цим вона втратила й гроші, яких вона не мала — на неї повідкривали кредити в мікрофінансових організаціях”, — розповідає на брифінгу в Українському кризовому медіацентрі очільниця міжбанкової асоціації EMA Academy Раїса Федоровська.
Ці поради допоможуть вам вберегти свій телефон та свої гроші:
- перейдіть на контракт з вашим мобільним оператором або ідентифікуйтеся за допомогою паспорта у мобільного оператора;
- відключіть опцію віддаленої заміни картки;
- встановіть блокування екрану (цифровий/графічний пароль, відбиток пальця) та ПІН-код на сім-картку (але не “чотири нулі”);
- ніколи не використовуйте один і той самий пароль для важливих додатків (мобільного банкінгу, застосунку “Дія” тощо);
- налаштуйте відображення повідомлень на заблокованому екрані таким чином, аби не було видно конфіденційної інформації (наприклад, щоб приходило лише сповіщення про СМС з паролем замість повного тексту);
- вмикайте двофакторну автентифікацію в додатках.
Якщо ж за якихось причин ви втратили свій телефон, тоді варто зробити три важливих дзвінки:
- до мобільного оператора, аби заблокувати вашу сім-картку;
- до банку, аби заблокувати карткові рахунки та мобільний банкінг;
- до родичів або друзів, аби попередити, що ви втратили телефон та якщо від вашого імені приходитимуть прохання переказати гроші — ігнорувати їх.
Нагадаємо, з початку 2022 року українці повинні прив’язати свої SIM-картки до паспортних даних. Щоб це зробити, люди мають 3 роки. А з 1 січня 2025 року мобільні оператори не будуть обслуговувати абонентів, які не пройшли ідентифікацію.
Читайте також:
Цей матеріал опубліковано за підтримки Європейського фонду за демократію (EED). Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію EED. Інформація чи погляди, висловлені у цьому матеріалі, є виключною відповідальністю його авторів.