Віднедавна релігійне суспільство України поділилося на два табори: одні хочуть святкувати День святого Миколая 19 грудня, інші — за новою традицією, 6 грудня. Чи є серед цих дат єдина правильна та як слід відзначати це свято в умовах війни — розповідає священнослужитель Православної церкви України.
Миколай Мирлікійський Чудотворець — це священнослужитель, який жив у IV столітті в Римський імперії, каже Святе Письмо. Та відзначився він не лише своїм богослужінням, а й допомогою знедоленим.
“Святий Миколай дуже багато допомагав немічним, хворим, знедоленим і бідним людям. Сам по собі він був заможним, тому що успадкував від своїх батьків великі кошти. Але все це він витрачав не на себе, а на бідних, самотніх, тяжкохворих людей. Тобто він був дуже милосердним архієреєм”, — розповідає журналістам Вільного радіо голова Синодального управління соціального служіння ПЦУ, митрополит Донецький і Маріупольський Сергій Горобцов.
Згодом постать Миколая Чудотворця стала образом святого Миколая — чарівника, який на свято дарував дітям подарунки. У Сполучених штатах святий Миколай став прообразом Санта-Клауса.
Є дві дати, коли віряни святкують День святого Миколая — 6 та 19 грудня. Різниця між датами виникла через використання різних календарів: григоріанського та юліанського.
В Україні традиційно це свято відзначають саме за юліанським календарем — 19 грудня. Але цього ж дня святого вшановують і російські церкви. Тому з початком повномасштабного вторгнення, розповідає Сергій Горобцов, багато людей захотіли перенести свято на 6 грудня.
“Одну з версій чув від наших переселенців, що “ми хочемо святкувати і Святого Миколая, і Різдво вже за новим стилем, щоб взагалі ніщо не нагадувало дух Московського патріархату”. Бо вони (МП, — ред.) святкують 7-го числа Різдво Христове та 19-го Святого Миколая. Але, скажімо, Москва і Московський патріархат 99% всіх традицій вкрала свого часу в української церкви. Ми зараз чуємо, що начебто і князь Володимир Великий, і княгиня Ольга — це їхні святі і так далі. Але вони взагалі до цих святих не мають ніякого стосунку. Бо Московський патріархат в Україні — це не канонічна церква, не визнана Вселенським Патріархом”, — каже митрополит Донецький і Маріупольський Сергій.
Разом з цим, зазначає священнослужитель, відзначати це свято можна у будь-яку дату.
“Насамперед справжні віруючі православні християни ніколи не прив’язувались до дати — вони прив’язувались до події. Бо ми святкуємо не дату, а святкуємо подію. І повірте, Господу Богу все одно. Ми ж віримо в живого Бога, в живих святих, що в Царстві Божому мертвих не існує. І Богу, і всім святим все одно, в який день ми будемо святкувати [християнські свята]”, — каже отець Сергій.
За його словами, цього року Донецька та Маріупольська єпархія ПЦУ святкуватимуть День святого Миколая 19 грудня.
За словами Сергія Горобцова, нині Священний синод ПЦУ вивчає питання, коли саме слід відзначати День святого Миколая. Священники прораховують усі нюанси та спілкуються з прихожанами. А поки немає остаточного рішення, синод дозволив вірянам самостійно обирати дату, яка їм більше до душі.
“Поки є такий перехідний період, наша церква і наше керівництво вивчає це питання. Тому дали таке благословення і згоду на те, щоб парафії, які б хотіли святкувати [День святого Миколая] вже за новим стилем, збиралися всією громадою, вирішували це питання, голосували, потім надавали цю інформацію єпархіальному архієрею, а єпархіальний архієрей вже буде передавати інформацію безпосередньо в Київ”, — розповідає митрополит.
На думку отця Сергія, рішення синоду вивчити це питання допоможе вберегти українське релігійне суспільство від можливих чварів, що дуже небезпечно в умовах війни.
“Окрім війни нам ще не вистачало відкривати “другий фронт”, як то кажуть, на ґрунті релігії. В цьому, на мій погляд, є така і соборна правність і демократичність нашої церкви. Тобто ми не обмежуємо людей якимись традиціями чи канонами. Догмати є, догмат — це віровчительна істина, яка ніколи не змінюється. Але традиції – вони змінюються”, — стверджує Сергій Горобцов.
Отець Сергій каже: нині українцям варто наслідувати приклад святого Миколая та у скрутні часи допомагати всім, хто цього потребує.
“В умовах війни, в умовах російської агресії дуже багато людей втратили своє житло, втратили роботу, близьких та рідних, здоров’я. Якщо ми хочемо бути помічниками Святому Миколаю, то ми повинні розділити це свято не тільки молитовно з нашими близькими, друзями, з бідними, багатодітними родинами, але й ще щось зробити матеріально. Якщо є зайва копійчина — треба поділитися з немічними”, — закликає священнослужитель.
Єпархія отця Сергія, за його словами, вже підготувала кількасот подарунків для родин, які потребують допомоги.
“Наша церква приготувала на 400 родин в цей день подарунки. Для вимушених переселенців, для біженців, для тих родин, в яких загинули батьки, захищаючи священні кордони нашої Батьківщини. Також ми обов’язково поїдемо у два шпиталі, повеземо подарунки нашим пораненим”, — каже митрополит.
Долучитися до свята можуть навіть люди, які не вірять у Бога, додає отець Сергій.
“Якщо людина не вірить в Бога, наприклад атеїст, то в цей день хай людина просто займається милосердям. Бо в кожній людині є душа, навіть якщо вона не вірить в це. Тому я вважаю, що якщо ми в цей день займемось усі милосердям, то це вже є велике досягнення і велика перемога”, — каже священнослужитель.
Нагадаємо, журналісти Вільного радіо поспілкувалися зі Святим Миколаєм, який до відкритої війни встигав працювати за сумісництвом під псевдонімом Максим Бушлін у Бахмутському міському центрі культури та дозвілля імені Євгена Мартинова. Про те, як він робить добрі справи, святий Миколай розповів нашим журналістам в інтерв’ю.
Читайте також: