Підтримати
пам'ятник Артему скульптора Кавалерідзе у Святогірську
Фото Вільного радіо

У Святогірську вже 96 років височіє ісполінська фігура з бетону  —   над рікою Сіверський Донець, лісами та куполами Святогірської лаври. Майже століття цей монумент називали “пам’ятником радянському партійному і державному діячеві Артему”. Нещодавно влада перейменувала пам’ятник та хоче зберігати його і далі, попри декомунізацію та дерусифікацію. Фахівець зі збереження пам’яток розповів, чим унікальний цей монумент. 

 

На це є багато аргументованих доказів, розповідає Вільному радіо кандидат архітектури, викладач на кафедрі містобудування Донецької національної академії будівництва та архітектури Олексій Губанов.

“Це єдиний великий пам’ятник з монолітного залізобетона, виготовлений того часу (у 1920-х роках, — ред.) Таких об’єктів зробили тоді лише два  —  цей та статую Ісуса Христа у Ріо де Жанейро. Але там технологія інша, він зібраний зі шматків бетону. А у Святогірську лили на конкретному майданчику, на горі. Тобто цей пам’ятник унікальний тим, що вперше використали технологію лиття  величезної скульптури на складному рельєфі. Цього в принципі ніколи не робили ніде у світі”, — каже архітектор.

пам'ятник Артему скульптора Кавалерідзе у Святогірську
Архівне фото Вільного радіо
вид на Святогірську лавру до вторгнення росіян
Таким був вид від постаменту пам’ятника униз на ріку, ліси та Святогірську лавру до вторгнення росіян. Архівне фото Вільного радіо


Олексій Губанов також очолює Українське товариство охорони пам’яток у Донецькій області та є членом експертної комісії при Міністерстві культури України з питань обліку об’єктів культурної спадщини. 

Він каже, що скульптор Іван Кавалерідзе використав під час створення цієї статуї унікальні інженерні рішення, характерні лише для цього пам’ятника.

пам'ятник Артему скульптора Кавалерідзе у Святогірську
Архівне фото Вільного радіо
пам'ятник Артему скульптора Кавалерідзе у зруйнованому Святогірську
Так виглядає пам’ятник скульптора Івана Кавалерідзе після російської окупації міста. Фото Вільного радіо


“Наприклад, щоб зробити каркас самого об’єкта, перев’язували залізні двотаврові балки кільцями. І це рішення знайшли конкретно на цьому будівельному майданчику. Тоді ще зварювання не було — інститут імені Патона ще не розробив цю технологію, тож ці балки не могли скріпити нічим. Тому їх “зв’язували” спеціальними кільцями, дротом в’язальним”,  —
пояснює Олексій Губанов.  

Та окрім суто технічних аргументів, є ще й питання сприйняття цього пам’ятника. 

Влада перейменувала пам’ятник та планує внести його у перелік захисту пам’яток ЮНЕСКО

Пам’ятник на горі у Святогірську перейменовують у межах декомунізації. Майже сто років він називався “пам’ятником радянському партійному і державному діячеві Артему (Ф. А. Сергеєву)”. Нині його перейменують на “пам’ятник авторства видатного скульптора І.П. Кавалерідзе”.

пам'ятник Артему скульптора Кавалерідзе у Святогірську
Архівне фото Вільного радіо


Росіянин Федор Сергеєв на псевдо Артем, на честь якого встановили цей памʼятник, був радянським партійним діячем, який десятиліття до 1917 року провів в еміграції. Став засновником маріонеткової Донецько-Криворізької Радянської Республіки,  активно боровся проти УНР. У 1921 році загинув у залізничній катастрофі.  

Федір Сергєєв Артем
Федір “Артем” Сергєєв. Фото з відкритих джерел


Іван Кавалерідзе був видатним українським скульптором та одним із перших кінематографістів України. Схожий за стилістикою пам’ятник Артему Іван Кавалерідзе створив у Артемівську — колишньому Бахмуті, який перейменували у 1924 році на честь загиблого Сергєєва. 

Пам’ятник Кавалерідзе в Артемівську знищили нацисти під час окупації міста, підпилявши статуї ноги.

пам'ятник Артему скульптора Кавалерідзе в Бахмуті
Пам’ятник Артему скульптора Івана Кавалерідзе у Бахмуті. Фото: Willie Rose
рештки пам'ятника Артему скульптора Кавалерідзе в Бахмуті під час нацистської окупації
Центр Бахмута під час нацистської окупації. Ліворуч – постамент знищеного пам’ятника Артему скульптора Івана Кавалерідзе. Фото з фондів Бахмутського краєзнавчого музею


Та постамент продовжував височіти у центрі міста довгі роки. А згодом приблизно на тому ж місці встановили інший памʼятник Артему, який демонтували в рамках декомунізації у 2015 році. 

Іван Кавалерідзе за своє життя створив пам’ятники:

  • княгині Ользі у Києві (1911, бетон);
  • Тарасові Шевченку у Ромнах (1918, бетон);
  • Героям Революції у Ромнах (1918—1921, бетон);
  • Григорію Сковороді в Лохвиці (1922, бетон; у 1972 році переведений у бронзу);
  • Артему в Бахмуті (1923—1924, не зберігся);
  • Тарасові Шевченку у Полтаві (1925, залізобетон);
  • Володимиру Леніну в Шостці (1926);
  • Тарасові Шевченку у Сумах (1926, не зберігся);
  • Артему у Святогірську (1927, залізобетон);
  • Володимиру Леніну у Харкові (1927);
  • Івану Франку у Лубнах (1927);
  • Герою соціалістичної праці Ганні Кошовій у селі Великополовецькому (1951, бронза, граніт);
  • Богданові Хмельницькому у Чернігові (1956);
  • Богданові Хмельницькому у Кобеляках (1961);
  • Петру Запорожцю у Білій Церкві (1971);
  • Григорію Сковороді у Києві (1977);
  • Григорію Сковороді у Харкові (1992);
  • автор проєкту пам’ятника Ярославу Мудрому у Києві (1944—1960 роки, встановлений у 1997 році).
скульптор Іван Кавалерідзе
Скульптор Іван Кавалерідзе. Фото: ВУФКУ
пам'ятник княгині Ользі у Києві
Пам’ятник княгині Ользі скульптора Івана Кавалерідзе у центрі Києва, фото: Gudshon and Gubchevsky, 1911


Обласна влада збирається зберегти пам’ятник у Святогірську та хоче використовувати його як одну з туристичних родзинок цих місць.

“Це пам’ятник національного значення монументального мистецтва та науки і техніки. Він буде збережений, переосмислений”, — заявила начальниця управління культури і туризму облдержадміністрації Вікторія Точена під час брифінгу.

Вона не виключає, що цей пам’ятник міг би стати центром, навколо якого формуватимуть музей тоталітарного минулого, і що можна було б “звезти туди декомунізовані та деколонізовані пам’ятники і пам’ятні знаки”.

Також посадовиця згадала, що саме на цьому пам’ятникові влітку 2022-го підняли прапор України над містом бійці батальйону імені генерала Кульчицького.

 


Військові Нацгвардії встановили український прапор на пам’ятник Артему у Святогірську 3 серпня 2022 року


Вікторія Точена підкреслила, що нині в Україні залишається лише один пам’ятник Івана Кавалерідзе, виконаний у бетоні. Це саме пам’ятник у Святогірську.

На брифінгу цитували і слова львівського мистецтвознавця і художника Ростислава Лужецького, який вивчав  роботи і життя Кавалерідзе: 

“Для Кавалерідзе ж це була лише нагода створити щось геніальне, скульптуру небаченого масштабу, і він цією нагодою скористався”,  —  заявив мистецтвознавець. 

Лужецький також зазначив, що цей монумент ані портретно, ані антропологічно не має нічого спільного з реальним образом одіозного більшовика. Мовляв, фізіогномісти, які досліджували пам’ятник, говорять, що пам’ятник набагато більш схожий на самого Кавалерідзе в молодості, аніж на Артема. 

Пам’ятник Кавалерідзе у Святогірську має шанси бути занесеним до переліку охоронюваної культурної спадщини ЮНЕСКО

“Це пам’ятник [у стилі] кубізму, яких всього було у світі чотири. І ми будемо проводити роботу щодо внесення його до списку Світової спадщини ЮНЕСКО. Це дуже довга робота, але над цим необхідно працювати”, — поділилася планами Вікторія Точена.

Про те, що пам’ятник авторства Кавалерідзе може претендувати на включення до переліку ЮНЕСКО, каже й Олексій Губанов.

“Це унікальний об’єкт, і творчість Кавалерідзе в принципі визнана ЮНЕСКО. До того ж Кавалерідзе не сам створював цю скульптуру, там працював інженер Вербенко та бетонщики скульптори Орленки. Ці бетонщики там використали свій унікальний рецепт бетону. Це українські спеціалісти, творці: інженер український, бетонщики Орленки — родина з Київської губернії, Кавалерідзе теж киянин. Тим більш це важливо”,  — каже Губанов.   

постамент пам'ятника Артему скульптора Кавалерідзе у Святогірську
Постамент пам’ятника Івана Кавалерідзе у Святогірську, архівне фото Вільного радіо


“Пам’ятник Кавалерідзе у Святогірську варто переосмислити”

Фахівець з архітектури та історії архітектурних пам’яток Донеччини погоджується з позицією влади: цю пам’ятку варто переосмислити.

“Зрозуміло, зараз все на рівні емоцій та певних вражень. З одного боку наче є підстави (не зберігати його в рамках декомунізації, — ред.) Але з іншого — пам’ятник не відображає ту особистість, яка позиціонується, тобто Артем не відображений як такий”, — пояснює Олексій Губанов. 

архітектор Олексій Губанов Краматорськ
Олексій Губанов, фото з його власного архіву


Він не може навести прикладу такого переосмислення пам’ятників деінде, але каже: з подібними проблемами зіткнулися усі країни колишнього СРСР. 

“В Болгарії на горі теж стоїть пам’ятник “Альоші”, бронзовий, і вони теж не знають, що з ним робити. Одні за те, щоб прибрати його, інші ні. Вони проводять такі дискусії. Україна пішла своїм шляхом: не чекаючи нікого, шляхом декомунізації, деімперіалізації та переосмислення. Наш досвід міг би зацікавити представників інших країн”, — вважає Олексій Губанов.

На його погляд, в усіх країнах, які постраждали від імперського чи комуністичного минулого, переоцінка ставлення до пережитого все одно відбувається. 

“Ці речі (такі пам’ятники, як у Святогірську, — ред.) вже нічого поганого не зроблять, вони вже не є ніякою “рекламою”. Вони, умовно кажучи, музейні експонати, які демонструють минуле, яке завдавало рани Україні. Тим не менш це минуле існувало, його  викреслити неможливо”, — вважає Олексій Губанов. 

Експерт каже, що Кавалерідзе створив насамперед скульптуру-символ борця. 

“Він коли робив цей об’єкт, у нього був інший задум (він про це і в інтерв’ю казав): виконати фігуру “людини, наділеної прагненням до волі та свободи”. Він демонстрував прагнення до нелюдської волі. І в цій ситуації  [ця фігура] навіть ототожнюється з нашим часом та нашими подіями, які відбуваються і зараз”, — розмірковує фахівець.  

Люди мистецтва у тоталітарні часи вимушені були проявляти свій талант у тих творах, які їм дозволяла виконувати влада, зазначає Губанов. Тож нерідко вони закладали у своїх витворах приховані символи, незрозумілі сучасникам. 

“Користуючись тією ситуацією, що це можна було реалізувати в той час, і було соціальне замовлення, художник бачив це як можливість реалізації його талантів. Багато хто з творців творили “на своїй хвилі” та робили як це вважали за потрібне”,  — пояснює фахівець у сфері архітектури.   

“Пам’ятник у Святогірську — це символ міста, регіону, борця та спротиву окупантам”

Є і символічний аспект, каже Губанов. Цей об’єкт вже встиг стати символом і регіону, і міста Святогірськ. 

“А ще там був кордон боїв, конкретна лінія розмежування між окупантами та українськими військами. І те, що ця фігура там знаходилась — це, можна сказати, символ спротиву. Як демонстрація того, що в цій ситуації Україна все ж непереможна. І не важливо, що він з іншої епохи та носив інше сенсове навантаження”,  — каже фахівець.  

Святогірська лавра у Святогірську
Вид на Святогірську лавру, пам’ятник Івана Кавалерідзе ліворуч поза кадром. Фото Вільного радіо

А от створювати навколо пам’ятника Кавалерідзе майданчик пам’яті імперського та тоталітарного минулого не варто, вважає Олексій Губанов. 

“Бо там немає місця розміщувати такі речі. Це більше місце пам’яті по загиблих у Другій світовій війні, це ж меморіальний комплекс”, — зазначає співрозмовник. 

меморіал пам'яті полеглим у Другій світовій війні у Святогірську
Меморіал полеглим у Другій світовій війні неподалік від підніжжя пам’ятника скульптора Івана Кавалерідзе у Святогірську. Архівне фото Вільного радіо
меморіал полеглим у Другій світовій війні у Святогірську
На майданчику біля підніжжя пам’ятника скульптора Кавалерідзе – меморіал полеглим у Другій світовій війні. Архівне фото Вільного радіо


І дійсно, позаду від пам’ятника розташований меморіальний комплекс пам’яті полеглим у Другій світовій війні. На берегах Сіверського Дінця в цих місцях у ті часи тривали кровопролитні бої.

Вже під час повномасштабного вторгнення росіян у селі Званівка Бахмутського району невідомі повалили місцевий пам’ятник російському радянському письменнику Олексію Горькому. За кілька тижнів обвалився пам’ятник Горькому у Часів Ярі.

У Бахмуті демонтовані статуї Федору “Артему” Сергєєву, який місцева влада зберігала на території міського тролейбусного депо, залишився в окупованому росіянами місті. Його пошкодили обстріли росіян.

У Світлодарську, теж тимчасово підконтрольному росіянам, окупанти повернули статую Леніна на постамент у центрі міста. А у Краматорську та Слов’янську міські військові адміністрації продали свої демонтовані статуї Леніна на відкритих торгах. 


Завантажити ще...