Підтримати
виборчі скриньки
Фото з відкритих джерел

Якщо цього не зроблять, то Центральна виборча комісія вимушена буде вже у серпні призначити місцеві вибори у 18 громадах Донбасу, де вони не відбулися минулої осені.  


Таке
звернення направила ЦВК у Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування. ЦВК просить законотворця чітко прописати критерії ухвалення рішення про неможливість підготовки та проведення місцевих виборів на окремих територіях та порядок подальших дій.

Комісія ЦВК констатує правову невизначеність процедури ухвалення рішення про неможливість проведення виборів до органів місцевого самоврядування (ця функція закріплена саме за ЦВК у Виборчому Кодексі, це п. 7 частина 1 ст. 205) та законодавчо її врегулювати. 

Якщо ж у Раді не встигнуть прописати чіткий алгоритм дій для ЦВК, то Центрвиборчком зобов’язаний вже до 21 серпня оголосити про перші місцеві вибори у 18 громадах Донецької та Луганської областей. Датою призначення таких виборів буде 31 жовтня 2021. 

Водночас ЦВК нагадує, що Операція Об’єднаних сил на сході триває. Тому проведення на окремих територіях цих областей виборів може поставити під загрозу життя і здоров’я виборців та інших учасників виборчого процесу. 

Передісторія

25 жовтня в Україні відбулися перші місцеві вибори. Їх не змогли організувати та провести на тимчасово окупованих територіях  —  в Криму та ОРДЛО, а також у 18-ти прифронтових громадах Донеччини та Луганщини. 

Зазначимо, у більшості з них за рік до того, навесні 2019-го, успішно організували та провели президентські вибори. 

Вибори не організували в цих громадах через постанову ЦВК № 161 “Про неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької і Луганської областей та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року” від 8 серпня 2020. 

ЦВК вирішила, що вибори у цих 18-ти громадах проводити небезпечно, “спираючись на висновки компетентних органів – СБУ, Донецької та Луганської ВЦА”. Тому що за законом ЦВК не має повноважень самостійно визначати можливість забезпечення належної безпеки та уникнення терористичної загрози під час організації та проведення місцевих виборів.

Але цю постанову скасував Шостий апеляційний суд, який констатував: жодний правовий акт в Україні не має порядку визначення ЦВК можливості чи неможливості підготовки та проведення місцевих виборів. 

Тобто, відсутній законодавчо визначений алгоритм дій ЦВК для прийняття обґрунтованого та об’єктивного рішення про неможливість проведення місцевих виборів. А саме:

 — які обставини унеможливлюють організацію та проведення виборів, 

— яку інформацію слід враховувати для висновку про неможливість проведення виборів. 

Додамо, ці питання обговорювали 8 квітня на засіданні робочої групи профільного комітету. Звучали пропозиції, які ЦВК визнала доцільними. Вони такі:

  • ВЦА на Донбасі має проводити аналіз безпекової ситуації у громадах за чіткими, законодавчо визначеними критеріями. Такі критерії повинні дати змогу зробити об’єктивний висновок про можливість чи неможливість організації місцевих виборів на Донбасі;
  • має бути чітко визначене коло держорганів, які братимуть участь в оцінці безпекової ситуації;
  • має бути визначений порядок дій державних органів, якщо є підстави для встановлення неможливості проведення виборів на цих територіях. 

Читайте також:

 


Завантажити ще...