Ремонт дронів в Україні: як переселенці з Донеччини допомагають відновлювати “пташок” для військових
Маріуполець Андрій Гежа разом з командою ремонтує дрони для військовослужбовців. Почали допомагати ще у рідному місті. Зараз працюють у Запоріжжі та Черкасах. На рахунку майстрів понад дві сотні відремонтованих і повернутих на фронт “пташок”. Найбільше дронів зараз надходять на ремонт з Донеччини та Запоріжжя. Ми дізнались як працює ініціатива, та як можна допомогти чи попросити про допомогу.
Перші коптери ремонтували у Маріуполі під обстрілами
Андрій Гежа за фахом радіоінженер, до повномасштабного вторгнення займався ремонтом електронного обладнання. Коли в Маріуполі розпочались бої, до нього за допомогою звернулись військові, які мали пошкоджені коптери.
““Халабуда” (освітній та волонтерський центр — ред.) тісно взаємодіяла з різними військовими підрозділами, зокрема “Ведмедями” (підрозділ “Ведмеді”, що входить до складу полку “Азов” — ред.), які використовували приміщення “Халабуди” як місце, де можна трохи перепочити та поїсти. Вони були першими, хто звернувся по допомогу з ремонтом дрона, бо самих дронів було дуже мало, і вони були критично необхідні. Ремонт був складним, бо мали справу з мікроелектронікою, та й ще постійно йшли бомбардування, тож треба було працювати швидко”, — згадує Андрій.
Після евакуації до Запоріжжя чоловік замислився про можливість ремонтувати дрони для фронту там. Завдяки закордонним друзям та партнерам вдалося отримати необхідні інструменти та запчастини. Зараз працюють вже дві майстерні: першу запустили в травні 2022 року в Запоріжжі, другу відкрили у Черкасах після переїзду туди.
“У нас в команді декілька людей: хтось займається ремонтом, хтось друкує на 3D-принтері скиди (система скидання вантажу — ред.) та деталі, хтось спілкується з військовими та організовує прийом на ремонт та видачу готових дронів, доставку запчастин, хтось збирає гроші на запчастини. Кожен член команди має свої унікальні якості та досвід роботи з дронами чи мікроелектронікою. Є ті, хто займався використанням дронів в сільському господарстві, і їх досвід став важливим на першому етапі становлення майстерні. Є інженери з досвідом ремонтів електроніки. Є багато друзів та знайомих, що контактують з військовими з 2014 року, завдяки чому вдалося швидко налагодити взаємодію по лінії ремонтів”, — розповідає Андрій.
В майстернях вже відремонтували понад 200 коптерів. Їх військові надсилають поштою. Або, якщо відновити дрон треба терміново, привозять у заздалегідь обране місце, щоб не привертати зайвої уваги інших людей. Найбільше пошкоджених коптерів надходить з найгарячіших точок — в основному з Донеччини і Запоріжжя. На ремонт одного дрона йде від 40 хвилин до кількох годин.
Ремонт одного дрона обходиться у 150 – 200 доларів
“За складністю ремонту в порівнянні з побутовою технікою дрони близькі до комп’ютерів або смартфонів. Основна складність полягає в маленьких розмірах елементів — часто без мікроскопа не обійтися”, — розповідає Андрій.
За його словами, ремонт дронів допомагає не лише зекономити кошти, а й інколи доставити на передову полагоджений — швидше, ніж купувати новий.
“В середньому, вартість ремонту одного дрона складає 150 – 200 доларів при вартості нового до 3000 доларів. Кількість дронів у війську доволі велика, і велика кількість їх втрачається кожного дня. Наразі вже відчуваються складнощі з придбанням та ввезенням дронів в Україну”, — каже чоловік.
Зв’язатись з майстернею військовим можна через телеграм-канал Halabuda, або за номером 0977430027. Ті ж контакти можуть використати люди, які хочуть підтримати проєкт.
Нагадаємо, раніше ми розповідали, як маріупольчанка Наталія Гаєцька у Львові робить окопні свічки з вторсировини для військовослужбовців.
Читайте також:
- “Коли ти питаєш, де “Азов”?, вони опускають очі”, ㅡ кохана полоненого “азовця”
- Як батьки 10-й місяць шукають сина, якого окупанти захопили в полон у Маріуполі (монолог)
- Від пиріжків до автівок: яку допомогу волонтери збирають для бійців на сході та хто їм з цим допомагає (ФОТО, ВІДЕО)
Цей матеріал створено у рамках проєкту «Термінова підтримка ЄС для громадянського суспільства», що впроваджується ІСАР Єднання за фінансової підтримки Європейського Союзу. Його зміст є виключною відповідальністю автора і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.