Деякі переселенці, які орендують житло в безпечному регіоні та платять за нього комунальні послуги, не знають, чи можуть розраховувати на субсидію. Пояснюємо, хто має на неї право, куди за нею звертатися та які документи для цього потрібні.
Про умови призначення житлової субсидії для переселенців розповіла журналістам Вільного радіо юристка Ковельського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Анна Капітан.
Через відкрите вторгнення Росії багато українців змушені залишати свої домівки й виїжджати в більш безпечні регіони. На новому місці вони орендують тимчасове житло, за яке сплачують комунальні послуги. Однак життя в евакуації не є перепоною для отримання житлової субсидії, якщо людина має на неї право.
“Перш за все хочу нагадати, що субсидія — це адресна допомога. Вона є безповоротною і надається на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг. Тож внутрішні переселенці як платники таких послуг можуть оформити її за фактичним місцем проживання”, — каже юристка Анна Капітан.
При цьому укладання договору найму або оренди житла не вимагається. А сам склад домогосподарства, тобто відомості про фактичних мешканців оселі, заявник зазначає у декларації. Згода власника орендованого житла для призначення субсидії також не потрібна.
“Слід зазначити, що факт отримання житлової субсидії ніяким чином не пов’язаний і не тягне за собою зміну форми власності житла”, — підкреслює фахівчиня.
Вона зазначає: субсидія на оплату житлово-комунальних послуг не може одночасно призначатися за фактичним та зареєстрованим місцем проживання людини.
“Трапляються випадки, коли переселенці продовжують отримувати виплати за місцем своєї реєстрації. Тож якщо людина, наприклад, отримує житлову субсидію в Донецькій області, вона не може отримувати її за місцем фактичного проживання на Волині чи в будь-якому іншому місці”, — пояснює Анна Капітан.
Якщо за місцем реєстрації люди звернулися по субсидію вже після початку відкритої війни та продовжують нею користуватися, за адресою тимчасового фактичного проживання оформити її не можна, зауважує юристка.
“Для прикладу: сім’я виїхала в евакуацію. В оселі за місцем її реєстрації поселилися знайомі, житло яких було зруйноване. Власнику цієї оселі була нарахована житлова субсидія, якою користуються тимчасові мешканці. Через це родина, яка евакуювалася й отримала статус переселенців, не може оформити соціальну допомогу на оплату житлово-комунальних послуг за місцем фактичного проживання”, — пояснює Анна Капітан.
Інші підстави, за яких переселенцю можуть відмовити у призначенні житлової субсидії, — такі ж, як і для українців без статусу ВПО. Повний перелік є у пункті 14 Положення про порядок призначення житлових субсидій.
Якщо перепон немає, за призначенням житлової субсидії переселенець може звернутися із заявою до однієї з цих установ:
Представники виконкому та ЦНАПу впродовж 3 днів мають передати заяву до Пенсійного фонду, який напряму займається призначенням субсидії.
До ПФУ можна звернутися у різні способи:
Для оформлення житлової субсидії потрібні такі документи:
При цьому до Пенсійного фонду переселенці мають надати довідку про свої додаткові доходи, якщо вони є.
“Наприклад, якщо переселенець на новому тимчасовому місці проживання займається господарством і продукти свого виробництва продає, він має свій дохід. Саме про такий дохід і треба повідомити Пенсійний фонд”, — уточнює Анна Капітан.
Крім основного пакету документів на призначення житлової субсидії, можуть знадобитися додаткові папери. Це:
Розмір житлової субсидії залежить передусім від вартості житлово-комунальних послуг, якими користується родина, та від рівня її доходів.
“Варто сказати, що при цьому допомога на проживання та допомога від міжнародних організацій, яку отримують переселенці, при призначенні житлової субсидії до сукупного доходу не враховуються”, — уточнює Анна Капітан.
Бувають випадки, коли і власник житла, і його орендар-переселенець мешкають в одній оселі. В такому випадку всіх їх вносять у декларацію на призначення субсидії, а дохід кожного з них сумується та ділиться на всіх за формулою призначення субсидії.
Подати заяву на оформлення субсидії можна будь-коли, додає юристка.
Після подання заяви на субсидію відстежити її стан можна на спеціальному сайті, каже фахівчиня.
“Про те, чи оброблені вже надані документи та чи призначена житлова субсидія і в якому розмірі, дізнатися дуже легко. Для цього треба зайти на сайт і вказати адресу житла свого фактичного проживання: область, назву населеного пункту, вулиці, номер будинку, квартири. Після заповнення необхідних даних з’явиться вся інформація про субсидію”, — розповідає Анна Капітан.
* * *
Нагадаємо, цьогоріч українцям продовжать автоматично нараховувати всі соціальні виплати та пільги. Це роблять, аби зменшити навантаження на органи соцзахисту під час повітряних тривог та відсутності світла.
Читайте також: