Під час відкритого вторгнення місцева влада Донеччини продовжує виділяти гроші на оновлення доріг. Серед постійних підрядників ми знайшли людей, пов’язаних з політиками та посадовцями з Донеччини. Також деякі компанії-переможці фігурують у справах про змову з посадовцями.
Ремонти проводять навіть у населених пунктах біля лінії фронту, які регулярно потрапляють під обстріли. Дехто критикує такі витрати під час війни, а хтось, навпаки, пояснює, що цими дорогами евакуюють поранених військових і цивільних.
Наші журналісти розібралися, кому платять за оновлення доріг на Донеччині та скільки на це йде з бюджету.
Від початку цього року ТОВ “Славдорстрой” виграло тендерів на інфраструктурні роботи у прифронтовому регіоні на понад 250 млн грн. Протягом 2023 року за роботи на Донеччині компанії заплатили понад 343 млн грн, а у 2022 році — 532 млн грн. Усі ці тендери проводила місцева влада.
Бенефіціарним власником фірми є Олександр Ломакін. Також він є співвласником компанії ТОВ “Славспецтех”. 9% акцій цієї компанії через ТОВ “Слав Групп” належать Едуарду Бондаренку, який є бізнес-партнером колишнього народного депутата від Краматорська Максима Єфімова. У Верховній Раді останній входив до комітету з питань енергетики та житлово-комунальних послуг. До повномасштабного вторгнення Єфімов був співвласником нині закритого підприємства ПАТ “Енергомашспецсталь”.
За даними аналітичної системи YouControl, акціями заводу також володіла російська державна корпорація “Росатом”. У 2023 році компанію закрили через банкрутство, а напередодні, у 2022 році, після початку повномасштабного вторгнення Росії, завод сильно постраждав від обстрілів росіян.
До групи компаній “Славдорстрой” входять і інші великі інфраструктурні підрядники та субпідрядники Донеччини. Серед них — ТОВ “Слав АБЗ” та ПАТ “Донбасенерго”. За останні півтора року вони сукупно виграли підрядів на 27 млн грн.
Раніше ми писали про те, хто ремонтує міст у Святогірську, зруйнований росіянами влітку 2022 року. Договір уклали з компанією “Перша українська дорожньо-будівельна компанія”.
Окрім неї, участь у ремонтних роботах брала низка субпідрядників. Один із них — ТОВ “Київдортехнологія”, якому дісталася більша частина коштів, виділених на роботи.
Власником фірми є Віктор Коркішко. Раніше він очолював Донецький облавтодор і був депутатом Будьоннівської районної у місті Донецьку ради від нині забороненої “Партії регіонів”.
Підприємство фігурує у кримінальних провадженнях, зокрема щодо розкрадання бюджетних грошей на ремонтах доріг. Попри це протягом 2022 — 2024 років воно виграло тендерів у Донецькій та Харківській областях на понад 360 млн грн.
Ще однією фірмою-субпідрядником є ТОВ “Слав АБЗ”. Компанія входить до групи компаній Славдорстроя. Фірма належить вищезгаданому Ломакіну — співвласнику компаній Едуарда Бондаренка, який є бізнес-партнером Максима Єфімова.
Більшість фірм, що брали участь у ремонті, підозрювали у фінансуванні самопроголошеної “ДНР”. За це у Кримінальному кодексі України передбачене покарання — до 10 років тюрми з можливою конфіскацією майна. Часто за цією статтею кримінального кодексу судять бойовиків, які воювали проти України на стороні фейкових республік.
Згодом за цими фактами відкрили судову справу, яка досі триває.
Як дізналися журналісти Вільного радіо з судових документів, один із підозрюваних налагодив співпрацю з незаконними органами окупаційної влади і в такий спосіб фінансує проросійські збройні формування.
Правоохоронці стверджують, що підозрюваний здійснював незаконну господарську діяльність на території тимчасово окупованого Криму та самопроголошеної “ДНР”. Для своєї роботи він нібито отримував від незаконних окупаційних адміністрацій ліцензії.
“При цьому ОСОБА_7 (ПІБ не вказується, — ред.), <…>, надає допомогу представникам окупаційної влади у виведені коштів у тіньовий сектор економіки, які надалі спрямовуються на власні потреби та матеріальну підтримку незаконних збройних формувань, зокрема у ході ведення господарської діяльності вказаними товариствами сплачуються податки до так званого «Міністерства органів доходів і зборів «ДНР»”, — йдеться у провадженні.
За матеріалами слідства, підозрюваному належать декілька ТОВ: “Торговий дім “Завод метизних виробів”, “Укрспецстрой”, “Дорбудфінанс”, “Аветерра” і “ДКСУ Укренергочормет”. Співвласником усіх вказаних фірм, згідно з даними аналітичної системи YouControl, є Андрій Панченко.
Одна з ТОВ Панченка, “Укрспецстрой”, фігурувала в розслідуванні “Радіо Свобода”. У 2016 році компанія виграла тендер на будівництво так званої “стіни” на російсько-українському кордоні. “Стіною” називали інженерні споруди, які мали посилити захист державного кордону на півночі та сході, оскільки на той момент ризик вторгнення російських військ був високим. Тоді військова прокуратура запідозрила, що на будівництві “стіни” у Чернігівській області розтрачували державні гроші. Аналогічні справи порушили й в інших регіонах. У Верховній Раді навколо будівництва укріплень на кордоні також постійно здіймалися скандали.
Фігуранти судової справи, згідно з матеріалами, влаштували бізнес на окупованих територіях і сплачували податки у скарбниці окупаційних адміністрацій. Ці кошти могли йти на фінансування бойових дій проти України.
Серед партнерів Андрія Панченка в судових документах фігурують декілька людей. За допомогою назв компаній, вказаних у справі, нам вдалося встановити імена деяких із них. Ними виявились Артур Леонідович Бабашов і Леонід Іванович Бабашов. Артур Бабашов володіє компанією ТОВ “АЛЬТ-ЕРА”, яка зареєстрована в селищі Красногвардійському, що у тимчасово окупованому Криму.
У Росії також зареєстроване однойменне ТОВ “Альт-Ера”, зареєстроване у тимчасово окупованому Сімферополі. Серед співвласників компанії ми знайшли Артура Бабашова і його батька — депутата російської держдуми від партії “Єдина Росія” Леоніда Бабашова.
Бабашов-старший у Держдумі входить до комітету з транспорту і транспортної інфраструктури. З 2014-го по 2021-й він був депутатом окупаційної “Держдуми Криму” від “Єдиної Росії”, де очолив “комітет з будівництва та ЖКГ”. Тоді ж проти нього ввели санкції 27 країн, в тому числі й Україна. Депутат є співвласником російської фірми не напряму — через ТОВ “БЛИК”.
Серед іншого, у судовій справі зазначалося, що “Альт-Ера” проводила інфраструктурні роботи на тимчасово окупованих територіях Запорізької та Херсонської областей:
“З моменту повномаштабного вторгнення РФ на територію України ООО «Альт-Ера» та інші підконтрольні особи та товариства розширили свою сферу впливу та почали вести господарську діяльність на тимчасово окупованих територіях України, зокрема на територіях Херсонської та Запорізької областей. Вказана інформація викладена на офіційних веб-ресурсах інформаційного видання «ZOV Запорожье» та ООО «Альт-Ера», де зазначено, що вказані товариства станом на жовтень 2022 року здійснили ремонт траси Донецьк — Маріуполь — Мелітопіль — Херсон”.
Під час обшуку 21.03.2023 у приміщенні одного з підозрюваних серед іншого вилучили такі документи:
Протягом 2022 — 2024 років ТОВ “Красногорівське ремонтно-будівельне підприємство” отримало на інфраструктурні роботи більше ніж 97 млн грн бюджетних коштів.
У липні фірма виграла два тендери на майже 400 тис. грн на ремонти доріг у Селидовому (на 263 тисячі та 127,6 тисячі гривень). За обома договорами роботи мають бути завершені до кінця року. На момент публікації цього матеріалу центр міста від лінії фронту відділяють близько 3,5 км. За даними активістів аналітичного порталу DeepState, деякі райони Селидового вже перебувають у “сірій зоні”.
У травні ще майже 7,5 млн грн дісталися цій самій компанії на ремонти доріг у Добропіллі, що приблизно за 32 км від передової.
Фірмою володіє Дмитро Щетинін. Його дружині, до слова, теж дістаються підряди. Раніше ми писали про те, що вона вигравала тендери на ремонти доріг. Свій перший підряд директорка дитячого садка у Харкові отримала за 9 днів після відкриття ФОП.
Інша фірма, яку нерідко обирають підрядником посадовці з Донеччини — це ПП “Агропромбуд”. За останні 2,5 роки компанія виграла тендерів на понад 65 млн грн. Усі ці гроші дісталися фірмі від замовників із регіону. Її власниця Тетяна Соловйова 2015 року балотувалася до Покровської міської ради від партії “Блок Петра Порошенка”, але не була обрана. Чоловік Соловйової Євген Соловйов був керівником Донецького облавтодору.
У травні цього року Агропромбуд отримав сумарно 9 млн грн на ремонти доріг у Покровську, який розташований за 11 км від лінії фронту і часто потрапляє під обстріли росіян.
Лінія фронту поступово наближається до Покровська. Водночас Агропромбуду дали ще один тендер на 4,5 млн грн на ремонт доріг. Договір на виконання робіт ще не підписали.
Хто ремонтує дороги в Костянтинівці
Один із тендерів на ремонт доріг у Костянтинівці на 19 млн гривень виграла компанія ТОВ “Укренергогрупп”. Власник фірми — Артур Арамі Адамян, який у 2015 році балотувався до Одеської міської ради від “Радикальної партії Олега Ляшка”, але не пройшов.
Також у травні цього року міська влада Костянтинівки витратила 45 млн грн на ремонт автодороги по вул. Олекси Тихого. Тендер виграла вже згадана раніше компанія ТОВ “Славдорстрой”. Тоді ж їй дістався ще один тендер на 15 млн грн. В обох тендерах у компанії не було конкурентів зі своїми тендерними пропозиціями.
Нагадаємо, центр Костянтинівки перебуває приблизно за 12 км від передової. Місто регулярно потрапляє під обстріли окупантів. В результаті одного з останніх російських ударів у Костянтинівці загинули п’ятеро людей, ще стільки ж зазнали поранень.
Хто ремонтує дороги у Дружківці
Тендер на понад 88 млн грн на капітальний ремонт дороги між Софіївкою та Дружківкою провели у вересні 2023 року. Переможцем стала компанія ТОВ “Перша українська дорожньо-будівельна компанія”. Серед її власників є вже згаданий Віктор Коркішко. В тендері брала участь тільки ця фірма й виграла його, не маючи жодних конкурентів. Варто зазначити, що ремонт дороги на цій ділянці робили у три черги. Попередні роботи — на 95 млн грн і 98,5 млн грн — виконувала фірма “Славдорстрой”.
У березні 2023 року Управління житлово-комунального господарства Дружківської міської ради уклало договір на 3,4 мільйона гривень на ремонт доріг у місті. Тендер виграла компанія ТОВ “Білдгруп”, співвласником якої є Віктор Коркішко. Також в аукціоні брало участь ТОВ “Славдорстрой”.
Хто ремонтує дороги у Краматорську
У березні 2024 року Управління житлово-комунального господарства Краматорської міської ради уклало договір із ТОВ “Перша українська дорожньо-будівельна компанія”, про яке ми раніше вже згадували. Тендер був проведений для ремонту мосту через річку Біленьку по автодорозі Краматорськ — Слов’янськ. Інших пропозицій не було, це ТОВ було єдиним, що брав участь у тендері. Роботи оцінили у 9 мільйонів гривень.
Аби з’ясувати, чи збираються органи місцевого самоврядування Донецької області припиняти інфраструктурні роботи у зв’язку із загостренням ситуації на фронті ми надіслали запити. Щойно ми отримаємо на них відповіді, ми оновимо цей матеріал.
Нагадаємо, на сайті Вільного радіо ви можете знайти більше текстів про ремонти, будівництво та відновлення в Донецькій області. Раніше ми розбиралися:
Цей матеріал опубліковано за підтримки Європейського фонду за демократію (EED). Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію EED. Інформація чи погляди, висловлені у цьому матеріалі, є виключною відповідальністю його авторів.